• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

کاهش 50 درصدی مصرف انرژی با «ساخت و ساز پایدار» / تولید دی اکسید کربن در ساخت و ساز سبز 39 درصد کاهش می یابد.

  • کد خبر : 30176
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
کاهش 50 درصدی مصرف انرژی با «ساخت و ساز پایدار» / تولید دی اکسید کربن در ساخت و ساز سبز 39 درصد کاهش می یابد.

به گزارش اخبار اقتصادی از اصفهان؛ ارزیابی و شناسایی ساختمان های پایدار در شهر اصفهان با حضور احمدرضا طاهری رئیس کمیسیون انرژی، مواد و محیط زیست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و نمایندگان مرکز تحقیقات توسعه شهری و راه. از شهرداری اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و شورای اسلامی شهر تجلیل شد.

احمدرضا طاهری رئیس کمیسیون انرژی، مواد و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور در این جلسه اظهار داشت: همه مشکلات زیست محیطی و انرژی در یک ساختمان سبز و پایدار حل می شود، می توان گفت در یک ساختمان پایدار. مصرف انرژی بین 40 تا 50 درصد، تولید دی اکسید کربن بین 23 تا 39 درصد، مصرف آب 40 درصد و تولید ضایعات 40 درصد 70 درصد کاهش می یابد و همه اینها دلایل لزوم حرکت به سمت پایداری است. ساختمان.

ساخت و ساز پایدار در مسیر توسعه پایدار

وی در خصوص نقش ساخت ساختمان پایدار در توسعه پایدار تصریح کرد: ساختمان پایدار از نظر زیست محیطی باعث بهبود کیفیت هوا و آب در ساختمان می شود و از نظر اجتماعی ساختمان پایدار صدای کمتری دارد. . آلودگی، که یک ساختمان پایدار را از یک ساختمان معمولی متمایز می کند. از نظر اقتصادی، ساخت و ساز پایدار باعث کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره وری، ایجاد مشاغل سبز و افزایش جاذبه های تجاری می شود.

رئیس کمیسیون انرژی، مواد و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، نقش سیاسی مثبت ساخت و ساز پایدار را برشمرد و خاطرنشان کرد: اولین اثر سیاسی ساخت و ساز پایدار کاهش وابستگی به منابع خارجی است. چون تا چند ماه دیگر با مشکل گاز مواجه خواهیم شد، مشخص شد که با ساخت یک ساختمان پایدار این وابستگی به منابع خارجی کاهش می یابد، زیرا مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. رقابت های ملی نیز با این طرح افزایش می یابد.

کنفرانس مطبوعاتی 2طاهری اصل دسترسی معلولان، تبعیت از تقسیم کار عادلانه، حفاظت از زمین، حفاظت از بناهای تاریخی و تامین مسکن ارزان قیمت را از اهداف اجتماعی ساخت و ساز پایدار دانست و افزود: ساخت و ساز سبز حرکت جدیدی نیست و در کشورهای توسعه یافته سالهاست و در حال توسعه است. هدف اصلی این ساختمان ها آشتی دادن انسان ها با زمین است تا روحیه اجتماعی بهتری ایجاد شود.

بخش بزرگی از آلودگی های شهری ناشی از ساختمان هاست.

در ادامه وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: از آنجایی که انرژی تولید و تبدیل می شود، دارای راندمان است که بر عهده گروه های پژوهشی است، اما باید راهکارهایی برای افزایش این امر پیدا کنیم. راندمان، برای دادن و داشتن کمترین اتلاف انرژی، بیایید بررسی کنیم. مشکلی که در توسعه شهری با آن مواجه هستیم، مصرف انرژی در ساختمان ها است، زیرا 40 درصد انرژی شهری توسط ساختمان ها مصرف می شود که بخش قابل توجهی از آلودگی های شهری را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: چند سالی است که بحث بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها مطرح شده و قوانین و مقرراتی در این زمینه تصویب و وضع شده است، اما با این امید که انرژی همیشه وجود داشته باشد، به آن توجهی نشده است. در ساخت و ساز و با یک بحران در شهر مواجه هستیم که به عنوان بحران اتلاف انرژی در ساختمان ها شناخته می شود.

مهدویانمعاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماری اصفهان در سال 1394 استانداردهای ساخت و ساز پایدار را با همکاری دانشگاه هنر تدوین کرد که می تواند تمامی مقررات را در شهرسازی شهر اصفهان اعمال کند. اصفهان در قالب دستورالعمل اجرایی که شامل استفاده از انرژی خورشیدی است و به عنوان یک الزام در ساختمان ها در سال گذشته تصویب شد.

مهدویان تصریح کرد: در آخرین لایحه ساختمان های پایدار و سازگار که به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید، شرایط ساختمان های پایدار براساس مواد قانونی و بر اساس آن نظام ارزیابی ساختمان به تصویب رسید که ساختمان ها را به دو دسته تقسیم کرد. چهار دسته در این حوزه، دسته اول ساختمان های پایدار، سازگار و دوستدار محیط زیست هستند که برای هر دسته از این ساختمان ها بسته های تشویقی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال برای ساختمان دسته یک 50 درصد تخفیف در ساخت در نظر گرفته می شود. عوارض مجوز شهرداری

وی خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با سازمان نظام مهندسی داشتیم مقرر شد در اسرع وقت این دستورالعمل اجرایی شود و ساختمان های موجود نیز مورد بررسی قرار گرفته، از ساختمان های برتر و جدید قدردانی شود. شرایط دستورالعمل نیز باید در نظر گرفته شود. این نظرسنجی با همکاری دبیرخانه ای با حضور نمایندگان خدمات شهری شهرداری اصفهان، دانشگاه آزاد خوراسگان، مرکز تحقیقات شهرسازی و راه و شهرسازی و دانشگاه شهید بهشتی انجام می شود.

ما شاهد اجرای دستورالعمل ساخت و ساز پایدار نیستیم

محمد کاریدر ادامه بهروز محمد کاری، مدیر گروه انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه گفت: در بحث ساختمان سبز فرهنگ تاثیر بسیار بهتر و بیشتری نسبت به تصویب قوانین و مقررات دارد. جریمه اعمال کند.» در این بخش، سازمان‌های دولتی پیشرو هستند و اخیراً یک طرح آزمایشی در مشهد اجرا شد که نتایج بسیار خوبی داشت. همچنین پروژه های متعددی برای انبوه سازی ساختمان های پایدار در تهران اجرا شده است که نتایج خوبی داشته است.

در ادامه محمد بهاروند، مدیر دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار داشت: پایداری که ما به دنبال آن هستیم، پایداری سه گانه ای است که به دنبال تعادل است و تلاش می کند در بخش های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تعادل ایجاد کند. در کشور ما آیین نامه هایی وجود دارد که نیاز به به روز رسانی دارند، بعلاوه این مقررات در اجرا اعمال نمی شود و شاهد اجرای آن در ساختمان ها نیستیم و ساختمان ها با استانداردهای ساختمانی پایدار مطابقت دارند.

وی افزود: دانشگاه در راستای رسالت خود اقداماتی را در این زمینه انجام داده است که در حال حاضر دانشگاه در حال تحلیل مسائل مهارتی است. شاید در نسل اول و دوم دانشگاه بحث ها بر روی آموزش و پژوهش بود، اما در حال حاضر چشم انداز دانشگاه افزایش مهارت دانشجویان است، به همین دلیل دید خود را از بحث های نظری تغییر دادیم و به سمت بحث می رویم. در زمینه مهارت ها و برنامه ریزی شهری و ساخت و ساز پایدار نیز در این حوزه تعریف شده است.

کنفرانس مطبوعاتی 3نایب رئیس انجمن صنفی معماران اصفهان ادامه داد: همایشی در روزهای 24 و 25 آذرماه سال جاری به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار می شود که امیدواریم بتوانیم همراه با سایر ارگان ها و سازمان ها گام موثری برداریم. امیدواریم در سال های آینده شاهد کاهش روزهای تعطیلی دانشگاه ها و مدارس به دلیل آلودگی هوا باشیم و از روند صعودی فعلی خارج شده و به روند نزولی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی بسیار سریع اتفاق می افتد، ما به سختی می توانیم آنها را معکوس کنیم، اتفاقاتی را خواهیم دید که در 10 سال آینده اتفاق می افتد و باید دو برابر زمان و انرژی برای بازگرداندن آن اثر صرف کنیم.

بهمن راعی / اصفهان

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30176

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.