به گزارش اخبار اقتصادی، انتشار آمار تورم آمریکا و چین در هفته منتهی به جمعه 24 شهریور مانع از رشد قیمت در بازارهای مواد اولیه نشد و در حالی که قیمت هر بشکه نفت برنت در اوایل سال جاری افزایش جدیدی داشت. ساعات روز جمعه برای به دست آوردن کانال قیمت 95 دلار؛ فلزات آهنی و غیرآهنی نیز با افزایش قیمت مواجه شدند. در معاملات آتی Comex آمریکا، مس رشد هفتگی 3.2 درصد، آلومینیوم 1.2 درصد و فلز روی 3.21 درصد افزایش یافت. در عین حال سنگ آهن وارداتی به چین نیز در این زمان افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد، بنابراین سنگ آهن با عیار 63.5 درصد با رشد به کانال قیمت 123 دلار در هر تن رسید.هفتگی 4.6 درصد. به این ترتیب هفته دوم شهریورماه در حالی به پایان رسید که فلزات آهنی و غیرآهنی با فاصله کمی از نفت وارد مسیر افزایش قیمت ها شدند.

کاهش شاخص دلار آمریکا، امیدواری فعالان بازار به عدم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر، بهبود داده های اقتصادی از چین و تصمیم بانک خلق چین برای کاهش نرخ بهره ذخایر بانک ها برای وام بیشترین میزان را داشتند. محرک های مهم بازارهای کالا در این زمان.

افزایش هزینه تولید در ایالات متحده به دلیل رشد نرخ های ورودی انرژی

گزارش وزارت کار ایالات متحده نشان داد که شاخص قیمت تولید کننده و شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اوت بیش از انتظار اقتصاددانان افزایش یافته است. شاخص بهای تولیدکننده نسبت به مدت مشابه در مردادماه 1.6 درصد رشد را ثبت کرد، در حالی که پیش بینی می شد 1.2 درصد رشد داشته باشد. به این ترتیب این شاخص پس از فروردین ماه سال جاری بیشترین رشد سالانه را داشت. در عین حال، شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده در ماه آگوست نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افزایش یافت که همچنین بالاتر از برآورد 0.4 درصدی تحلیلگران بود، بنابراین نرخ رشد تورم تولیدکنندگان آمریکایی در دوره ماهانه به بالاترین نرخ از ژوئن 2022 رسید. . .

البته داده های تورم جزئی حاکی از آن است که عمده رشد تورم تولیدکننده در آمریکا ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بوده است، بنابراین این شاخص بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، رشد ماهانه 0.2 درصدی داشته است. ، مطابق با پیش بینی ها همچنین شاخص بهای تولیدکننده هسته ای در دوره سالانه 2.2 درصد رشد کرد که مطابق با پیش بینی ها بود و در عین حال نرخ رشد آن به کمترین میزان از ژانویه 2021 رسید.

به این ترتیب می توان گفت که تورم زمینه ای برای تولیدکنندگان آمریکایی در حال کاهش است. اما افزایش هزینه‌های انرژی، خدمات تجاری و غذا مانع از کاهش هزینه‌های کلی تولیدکنندگان در ماه اوت شد. در این شرایط، جهش قیمت نفت در نیمه اول شهریور ماه، احتمال رشد آمارهای تورم جهانی شهریورماه را به طور جدی افزایش داده است.

شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا نیز با رشدی بالاتر از حد انتظار اعلام شد. در حالی که پیش بینی می شد این شاخص در دوره سالانه رشد 3.6 درصدی داشته باشد، افزایش 3.7 درصدی اعلام شد. افزایش قیمت انرژی دلیل رشد نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده در ایالات متحده در ماه اوت بود.

در این شرایط، اگر فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبر بر اساس داده های تورم ایالات متحده افزایش دهد. ترمز رشد قیمت مواد اولیه برداشته شد. اگرچه نشست بعدی فدرال رزرو هفته آینده برگزار خواهد شد، اما فعالان بازار انتظار دارند که تغییری در نرخ بهره وجود نداشته باشد.