به گزارش اخبار اقتصادی، در پایان هفته دوم شهریورماه، هر تن سنگ آهن با عیار 63.5 درصدی وارداتی به بنادر شمال چین با قیمت 132 دلار در هر تن معامله شد که بالاترین قیمت فروش از آن زمان بود. اوایل فروردین امسال سال این محصول رشد هفتگی 6.8 درصد، رشد ماهانه 18.2 درصد و رشد سالانه 17.7 درصد را به ثبت رساند.

در حالی که سنگ آهن در هفته های اخیر رشد چشمگیری داشته است، شمش و محصولات فولادی از این رشد عقب مانده اند و این موضوع مانعی جدی بر سر راه تداوم افزایش قیمت ها در رینگ سنگ آهن خواهد بود.

رونق بازار املاک و مستغلات از واردات سنگ آهن به چین حمایت کرد

افزایش دریافت وام بانکی در چین و احتمال بهبود تقاضا در بازار املاک این کشور از مهم ترین محرک های قیمتی رینگ سنگ آهن در هفته جاری بود. وام های بانکی در چین در ماه اوت به 1.36 تریلیون یوان رسید که چهار برابر میزان در ماه جولای است.

افزایش تقاضا برای وام در چین به عنوان نشانه ای تلقی می شود که اعتماد از دست رفته در بازار املاک چین در حال بازیابی است. بدهی سازندگان املاک و مستغلات در چین باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران به بخش املاک و مستغلات چین شد و این امر باعث کاهش قیمت ها در بازارهای مواد خام شد.

به این ترتیب باید گفت که بهبود قیمت ها در بازار سنگ آهن وارداتی به چین تنها بر اساس تمایل مصرف کننده نبوده و بهبود بازار املاک و مستغلات با افزایش فعالیت فولاد در چین باعث رشد این بازار شده است. قیمت سنگ آهن وارداتی به چین.

رشد 7 درصدی واردات از سنگ آهن بوده است.

چین خریدار 70 درصد سنگ آهن دریایی جهان است. بر اساس آمار گمرک کشور، چینی ها در مردادماه 106 میلیون و 420 هزار تن سنگ آهن وارد کردند که بالاترین میزان از اکتبر 2020 بوده است. افزایش تقاضا برای سنگ آهن وارداتی به چین علت افزایش قابل توجه قیمت این محصول بوده است.

همچنین باغ در 8 ماهه امسال 775 میلیون و 660 هزار تن سنگ آهن به چین وارد کرده است که 7.4 درصد بیشتر از واردات این محصول در مدت مشابه سال گذشته است.

تحلیلگران کالا در Kpler انتظار دارند روند واردات سنگ آهن به چین در ماه سپتامبر افزایش یابد و به 100.53 میلیون تن برسد.

با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل تعطیلات یک هفته ای روز ملی چین در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، مقدار واردات کاهش یابد و کاهش اجباری تقاضا به دلیل تعطیلات منجر به کاهش قابل توجه قیمت در چین شود. حلقه سنگ آهن

نرخ فولاد؛ جلوگیری از افزایش مواد معدنی

در شرایطی که داده های تقاضا از رشد قیمت مواد خام مصرفی در زنجیره فولاد حمایت می کند. تعرفه های فولاد به عنوان مانعی در برابر افزایش بیشتر قیمت سنگ آهن عمل می کند. در عین حال، به طور سنتی، کارخانه های فولاد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مجبور به کاهش تولید در فصل سرد سال می شوند. با توجه به نزدیکی فصل گرم سال و احتمال محدود شدن فعالیت فولاد در چین، سیگنال کاهشی در رینگ سنگ آهن وجود دارد.

چین در هفت ماهه نخست امسال 626 میلیون و 510 هزار تن فولاد تولید کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد افزایش داشته است. با این حال، سیاست غیر رسمی چین مبنی بر عدم افزایش تولید فولاد، احتمالاً فولادسازان چینی را مجبور به کاهش تولید فولاد در ماه های باقیمانده سال خواهد کرد.

تا سال 2022 بیش از یک میلیارد و 10 میلیون تن فولاد در چین تولید خواهد شد. اگر شرکت های فولادی چین امسال نیز مانند سال گذشته بخواهند فولاد تولید کنند، در پنج ماهه پایانی امسال تنها باید 383 میلیون و 490 هزار تن محصول تولید کنند. به این ترتیب شرکت های فولادی چین می توانند در پنج ماهه پایانی سال جاری ماهانه 79 میلیون و 700 هزار تن فولاد تولید کنند که این رقم بسیار کمتر از تولید ماهانه 90 میلیون و 800 هزار تنی در تیرماه است. به این ترتیب کاهش اجباری تولید فولاد در چین نشانه مهمی از کاهش رینگ فولاد خواهد بود.

با این حال، این احتمال وجود دارد که پکن اجازه دهد تولید فولاد در سال 2023 برای تحریک اقتصاد در سال جاری رشد کند.

اگر تولید فولاد در چین در پنج ماه آخر سال با سرعت هفت ماهه اول ادامه یابد. در نهایت بیش از 174 میلیون تن فولاد در این کشور تولید می شود که 6.3 درصد بیشتر از تولید سال گذشته است.

علاوه بر محدودیت احتمالی تولید فولاد در چین؛ مسئولان این کشور احتمالاً برای کنترل قیمت سنگ آهن به عنوان ماده اولیه وارداتی جدی هستند و این موضوع باعث کاهش قیمت سنگ آهن خواهد شد. پرداختن به خرید سرمایه و تامین سنگ آهن از ذخایر دولتی دو استراتژی رایج دولت پکن برای کنترل قیمت مواد اولیه در زمان افزایش قیمت است.