• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

آمارهای قوی اشتغال، انتظارات برای افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا را افزایش داد.

  • کد خبر : 40134
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
آمارهای قوی اشتغال، انتظارات برای افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا را افزایش داد.

اکوایران: انتشار آمار شگفت انگیز اشتغال در بازار کار آمریکا گمانه زنی ها در مورد احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داد.

اخبار اقتصادی، داده های شغلی غافلگیرکننده روز جمعه در ایالات متحده احتمالاً به بحث بین مقامات فدرال رزرو در مورد اینکه آیا نرخ بهره سیاستی آن قدرت اقتصاد را به همان اندازه که انتظار داشتند کاهش می دهد، دامن می زند.

بر اساس آخرین داده های بازار کار ایالات متحده در روز جمعه، کارفرمایان ایالات متحده در ماه گذشته (مه) 272,000 شغل جدید اضافه کردند که بیش از پیش بینی های انجام شده در نظرسنجی بلومبرگ بود. میانگین درآمد ساعتی نیز پس از سه ماه کاهش متوالی، طی 12 ماه گذشته اندکی افزایش یافته است.

در حالی که این ارقام احتمالاً انتظارات را افزایش می دهد که فدرال رزرو در نشست هفته آینده نرخ بهره را در بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر نگه دارد، به بحث در مورد احتمال افزایش مجدد بهره از سوی فدرال رزرو دامن می زند.

در پاسخ به این داده ها، خزانه داری ها فروختند و دلار تقویت شد زیرا معامله گران انتظارات خود را در مورد میزان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری کاهش دادند. شاخص قدرت دلار آمریکا بلومبرگ بزرگترین افزایش هفتگی خود از فوریه را به ثبت رساند و با 0.8 درصد افزایش به بالاترین سطح خود در بیش از یک ماه گذشته رسید.

در مرکز این بحث مفهوم «نرخ بهره خنثی» قرار دارد. نرخ بهره ای که نه اقتصاد را تحریک می کند و نه آن را محدود می کند. برای مبارزه با تورم، فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را بالاتر از نرخ خنثی نگه دارد.

اما اگر پیش‌بینی این موسسه برای نرخ سود خنثی بسیار پایین باشد، نرخ بهره آنطور که مسئولان انتظار داشتند عمل نخواهد کرد. حداقل این امر سیاستگذاران را وادار خواهد کرد تا در چه مدت زمان طول بکشد تا تورم به هدف 2 درصدی خود بازگردد. اما می تواند آنها را وادار کند که دوباره به فکر افزایش نرخ بهره باشند.

به گفته یکی از اقتصاددانان ارشد، اگر این امر سیاستگذاران را مجبور کند که به جای واکنش به هر داده گذشته نگر، بیشتر درباره استراتژی بلندمدت کاهش تورم فکر کنند، هم فدرال رزرو و هم بازارهای مالی سود خواهند برد: آنها در مورد میزان محدودیت ها صحبت می کنند. سیاست پولی و این بحث سالمی خواهد بود.

لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس و رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، به صراحت اعلام کردند که معتقدند نرخ بهره خنثی در طول همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است. این در حالی است که جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، چیز دیگری را پیشنهاد می کند.

انبوهی از اظهارات فدرال رزرو در مورد این موضوع درست زمانی منتشر شد که مجموعه ای از داده ها نشان داد که قدرت شگفت انگیز اقتصاد ایالات متحده در حال کاهش است. در ماه آوریل، هزینه های مصرف کننده به طور غیرمنتظره ای کاهش یافت زیرا خریداران به قیمت حساس تر شدند. استخدام نیز کاهش یافت و معیاری از تورم اصلی برای اولین بار در شش ماه گذشته کاهش یافت.

اما آمار اشتغال ماه می، با استخدام های قوی در بسیاری از بخش ها، نرخ بهره خنثی را در حالی که مقامات فدرال رزرو برای نشست سیاست گذاری 11 تا 12 ژوئن در واشنگتن آماده می شوند، روی میز قرار داد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40134

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.