• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

آیا خطر رکود در ایالات متحده واقعی است؟

  • کد خبر : 42631
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
آیا خطر رکود در ایالات متحده واقعی است؟

اکوایران: بسیاری از بازارهای جهانی به دلیل گمانه زنی ها درباره تهدید رکود اقتصادی در آمریکا در روزهای اخیر سقوط کردند. اما بسیاری از اقتصاددانان تردید دارند.

اخبار اقتصادی، اقتصاددانان بر این باورند که سرمایه گذاران آگاه بازار در حال اغراق در مورد تهدید رکود در اقتصاد آمریکا هستند، با این حال سال های رشد سریع به پایان رسیده و بزرگترین اقتصاد جهان به سمت کاهش رشد پیش می رود.

به گزارش فایننشال تایمز، فروش سهام جهانی که از روز جمعه آغاز شد و این هفته ادامه یافت، عمدتاً ناشی از نگرانی‌ها در مورد سلامت اقتصاد ایالات متحده از جمله گزارش ضعیف‌تر از حد انتظار در مورد بازار کار این کشور بود.

قیمت سهام سقوط کرد زیرا سرمایه گذاران معتقد بودند که فدرال رزرو نرخ بهره را خیلی بالا نگه داشته است. حتی زمانی که نشانه های اقتصاد خنک کننده افزایش یافته است.

اما اکثر اقتصاددانان همچنان معتقدند که با بازگشت تورم به هدف 2 درصدی فدرال رزرو بدون افزایش قابل توجه بیکاری، اقتصاد ایالات متحده همچنان “فرود نرم” را تجربه خواهد کرد.

به گفته جیسون فورمن، اقتصاددان سابق کاخ سفید و استاد دانشگاه هاروارد، به جز نرخ بیکاری، تقریباً همه شاخص های واقعی اقتصاد در حال رشد هستند و برخی به شدت در حال رشد هستند. بنابراین هر کسی که مطمئن باشد اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود پیش می رود، به شدت اغراق می کند.

گزارش مشاغل روز جمعه، چهارمین افزایش ماهانه نرخ بیکاری را به 4.3 درصد نشان داد. و این به دنبال گزارش‌های ضعیف شرکت‌هایی مانند مک‌دونالدز و دیاژو بود که نشان‌دهنده ضعف مصرف‌کنندگان آمریکایی بود.

این ارقام برخی از تحلیلگران را نگران کرده است که ایالات متحده ممکن است در چنین رکودی قرار گیرد که اقتصاد جهانی را از مسیر خارج کند.

به گفته اندرو هولنهورست، اقتصاددان سیتی بانک، معمولاً زمانی که نگران رکود اقتصادی هستیم، در رکود هستیم. بر اساس چرخه های اقتصادی قبلی، افزایش نرخ بیکاری همیشه مرحله ای بوده است که در آن اخراج های موقت دائمی می شوند.

این داده ها همچنین فشار بر مقامات بانک مرکزی را برای کاهش نرخ بهره در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر افزایش داد.

اعضای کمیته بازار آزاد تاکنون سکوت اختیار کرده اند. آستین گولزبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، دوشنبه به شوخی گفت که بازار سهام بسیار بی ثبات تر از بانک مرکزی است.

با این حال، به نظر می رسد که بازارها در سال 2024 چهار تا پنج کاهش نرخ 0.25 درصدی را در مقایسه با سه مورد قبل از انتشار داده های مشاغل، قیمت گذاری کرده اند.

با این حال، اقتصاددانان بر این باورند که آخرین داده ها آنقدرها که منتقدان می گویند نگران کننده نیستند، زیرا شواهد نشان می دهد که اقتصاد ایالات متحده هنوز به اشتغال کامل نزدیک است.

به گفته ارنی تدسکی، استاد اقتصاد در دانشگاه ییل، 114000 استخدام دقیقا همان چیزی است که ایالات متحده برای تامین نیروی کار خود به آن نیاز دارد. گزارش مشاغل جولای ضعیف نبود و بر اساس روندها است: وقتی اقتصاد در اشتغال کامل است، جایی جز نزول ندارد.

مقامات فدرال رزرو همچنین خاطرنشان کرده اند که تعداد بیکاری در مقایسه با استانداردهای تاریخی پایین است.

مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو روز دوشنبه گفت که بسیاری از جزئیات در داده‌های مشاغل این اطمینان را ایجاد می‌کند که اقتصاد در حال سرد شدن است اما نه در سقوط آزاد.

گولزبی گفت، در حالی که استخدام در ماه گذشته کمتر از حد انتظار بود، اما هنوز مانند یک رکود احساس نمی شود.

نگرانی دیگر این است که اگر بیکاری افزایش یابد و پس انداز کاهش یابد، آیا مصرف کنندگان آمریکایی می توانند به رشد خود ادامه دهند؟

آمریکایی ها معوقه هستند

نرخ معوقه وام های خودرو و کارت های اعتباری به ویژه در میان خانوارهای کم درآمد افزایش یافته است. اما بر اساس داده های فدرال رزرو نیویورک، آنها هنوز در سطوح مرتبط با بحران مالی 2008 نیستند.

به گفته برخی از تحلیلگران، تخفیف های غول های خرده فروشی مانند Walmart و Target نیز می تواند باعث خرج کردن مصرف کنندگان شود.

به گفته پل کریستوفر، در این شرایط مصرف کنندگان قدرت خرید بیشتری دارند، حتی اگر کارت های اعتباری آنها تقریباً پر باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42631

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.