به گزارش اخبار اقتصادی، بر خلاف انتظار تورم ماهانه کل در دومین ماه تابستان امسال شتاب گرفت و به 2.4 درصد رسید. اقلام مختلف سبد مصرفی خانوارها تاثیر یکسانی بر تورم ماهانه مردادماه نداشته است. به عنوان مثال «مسکن، سوخت و انرژی» در بین اقلام غیرخوراکی و «گوشت و فرآورده های گوشتی» در بین اقلام خوارباری بیشترین سهم افزایش را به خود اختصاص داده اند. تورم ماهانه اوت ماه داشتند.

مقایسه سهم تورم مسکن در مردادماه با سهم این محصول از تورم تیرماه نشان می دهد که در این ماه افزایش چشمگیری داشته که شاید به دلیل افزایش اجاره بها در نیمه تابستان باشد. همچنین مشارکت «نان و حبوبات» در تورم مردادماه نسبت به مشارکت این محصول در تورم تیرماه افزایش یافت. افزایش به نظر می رسد قیمت نان در چندین استان کشور این دلیل است.

هزینه ها در ماه اوت چقدر بیشتر از ماه جولای بود؟

تورم ماهانه نشان می دهد که قیمت خرید همان سبد کالا و خدمات در یک ماه نسبت به ماه قبل چقدر تغییر کرده است. این شاخص در تیرماه 2 درصد بود و در مردادماه به 2.4 درصد رسید که نشان دهنده افزایش 0.4 درصدی است.

سبد مصرفی خانوارها از انواع اقلام خوراکی و غیرخوراکی تشکیل شده است که سهم هر یک از این اقلام در تورم ماهانه کل سبد متفاوت است. سهم اقلام خوراکی و غیرخوراکی از تورم ماهانه نشان می دهد که هر قلم در تورم 2.4 درصدی مردادماه به چند واحد رسیده است.

افزایش نسبت گوشت و نان نسبت به تورم ماهانه در مرداد

در میان مواد غذایی، «انواع گوشت و فرآورده های گوشتی» بیشترین سهم را در تورم ماهانه مرداد داشته اند. به بیان بهتر، 0.68 درصد از تورم 2.4 درصدی مرداد، «گوشت» را ایجاد کرده است. این در حالی است که تنها 0.47 درصد از تورم 2 درصدی تیرماه متاثر از این محصول بوده است. بنابراین به نظر می رسد افزایش قیمت گوشت در مردادماه به حدی بوده که مشارکت این محصول در تورم ماهانه مردادماه افزایش یافته است.

چیزی مشابه در مورد «نان و غلات» دیده شده است. بنابراین نسبت نان و غلات در تورم 2 درصدی تیرماه فقط 0.04 درصد بود، اما در مرداد این نسبت به 0.07 درصد رسید. به نظر می رسد افزایش قیمت نان در برخی استان ها عامل این اتفاق باشد.

با توجه به منفی بودن تورم ماهانه «میوه و آجیل»، پیش بینی می شود مشارکت این محصول در تورم نیز منفی باشد. به عبارتی در مرداد ماه سال جاری قیمت میوه و آجیل نسبت به تیرماه 2.7 درصد ارزان شده است و بنابراین تورم ماهانه در مرداد 0.11 درصد کاهش یافته است. در صورت عدم وجود تورم منفی برای میوه ها و خشکبار، برآورد می شد که تورم ماهانه مردادماه 0.11 واحد درصد بیشتر از تورم فعلی (2.4 درصد) باشد.

«مسکن» متهم ردیف اول افزایش تورم ماهانه مردادماه

بررسی ها نشان می دهد که 1.03 واحد درصد از تورم 2.4 درصدی مرداد ماه متاثر از مسکن بوده است. این در حالی است که در تیرماه تورم ماهانه 2 درصد و سهم مسکن تنها 0.68 واحد درصد برآورد شده بود. بنابراین سهم مسکن از تورم ماهانه افزایش یافته و به نظر می رسد این امر ناشی از افزایش اجاره بها در نیمه تابستان باشد.

در میان اقلام و خدمات غیرخوراکی، «پوشاک و کفش» با ثبت سهم 0.12 درصدی دومین سهم تورم ماهانه مردادماه را به خود اختصاص داده است. «ارتباطات» و «آموزش و پرورش» کمترین سهم را از این شاخص داشتند. به عبارت دیگر تنها 0.01 درصد از تورم 2.4 درصدی مرداد ماه متاثر از هر یک از این اقلام بوده است.