• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

کمبود آب در تهران به مرز هشدار رسیده است

  • کد خبر : 44468
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
کمبود آب در تهران به مرز هشدار رسیده است

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از سایت منتخب، موضوع آب شهر تهران همواره در بین کارشناسان شهری مطرح بوده است. اکنون تهران با جمعیت عظیم و منابع آبی کم مواجه است و بحران این موضوع حتی به نشست خبری رئیس جمهور هم کشیده شده است. تامین آب تهران در صورت افزایش جمعیت با چالش های اساسی تری مواجه خواهد شد و آینده شهر را بیشتر به خطر می اندازد.

بر این اساس با عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

گفته شده که تهران ظرفیت حمل جمعیت بیشتر را ندارد تهران چند میلیون نفر ظرفیت آب دارد؟

بزرگ زاده: منابع آبی خود تهران تنها به چند رودخانه کوچک مانند کن و تجریش و همچنین منابع آب زیرزمینی محدود می شود. پتانسیل آبی تهران اجازه اسکان جمعیت زیادی را نمی دهد و برای حل مشکل تامین آب شرب، انتقال آب از محل سدهای کرج، لتیان و ماملو و سایر پروژه های انتقال بین حوضه ای مانند لار انجام شده است و طالقان. ده ها سال است که در دستور کار بوده و اجرا شده اند. بنابراین، تهران خود منابع آبی محدود و ناچیزی برای تامین آب شرب دارد.

تهران تا چه اندازه مشکل عدم تعادل آب دارد؟

بزورزاده: خیلی زیاد. سال‌هاست که مجبور به انتقال آب از حوضه‌های نزدیک به تهران بوده‌ایم و این انتقال آب باعث ترغیب مردم به سکونت در این منطقه شده است و با حفظ و ادامه وضعیت موجود، تامین آب این جمعیت رو به رشد مشکل همیشگی است.

وضعیت آب تهران در پنج سال آینده چگونه خواهد بود؟

بزرگ زاده: وضعیت آب تهران در پنج سال آینده سخت و شکننده خواهد بود. اگر رشد جمعیت در تهران کنترل نشود، به دلیل محدودیت منابع آبی، مسئولیت تامین آب آشامیدنی مشکل خواهد بود و قطعا مدیریت مصرف ضروری خواهد بود.

منابع آب تهران از کجا می آید؟

بزرگ زاده: آب شرب تهران علاوه بر منابع آب زیرزمینی از پنج سد کرج، لار، طالقان، لتیان و ماملو تامین می شود.

چرا کیفیت آب تهران در هر منطقه متفاوت است؟

بزرگ زاده: آنقدرها هم فرق نمی کند. به هر حال آب شرب در قالب استاندارد تامین می شود. واقعیت این است که از منابع مختلف آب شرق و غرب استان و از آب های زیرزمینی تامین می شود که باعث تغییر کیفیت آب در مناطق مختلف می شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44468

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.