به گزارش اخبار اقتصادی، نسبت فروش به عرضه حلقه های شمش فولادی در هفته جاری به 46 درصد رسید. به این ترتیب از هفته گذشته کمتر از 50 درصد عرضه شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد. افزایش حجم عرضه و کمبود متقاضی در بخش محصولات نهایی از مهمترین دلایل کاهش تقاضا برای حلقه شمش فولادی است.

46 درصد عرضه فولاد به بازار عرضه شد

در دومین هفته آبان ماه بیش از 310 هزار تن شمش فولاد در دایره صنعتی بورس کالا با قیمت پایه 17 هزار و 800 تا 19 هزار و 100 تومان عرضه شد. عدم پذیرش شمش فولاد توسط کارخانه های نورد باعث افت مستمر قیمت پایه در هفته های اخیر شده است. این در حالی است که کاهش قیمت پایه نتوانسته رونق قابل توجهی در صنعت فولاد ایجاد کند.

تقاضای ثبت شده شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته دوم آبان ماه به 266 هزار تن رسید و در نهایت 143 هزار تن شمش فولاد در این بازار معامله شد که معادل 46 درصد تقاضا است. کل منابع فروش کمتر از 50 درصدی شمش های فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا، احتمال کاهش بیشتر قیمت پایه در هفته های آینده را افزایش می دهد.

شمش با حداقل قیمت 7 ماهه

میانگین قیمت فروش شمش فولاد رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته دوم آبان ماه به 18 هزار و 600 تومان رسید که کمترین قیمت فروش شمش فولاد این بازار پس از فروردین ماه سال جاری بود. به این ترتیب قیمت فروش شمش فولاد به کمترین قیمت در 7 ماه گذشته رسید. سقوط قیمت شمش فولاد به کمترین قیمت در هفت ماه گذشته نتوانست خریداران را به دایره فولاد جذب کند. کمبود تقاضای مصرف کننده و سرمایه در دایره بلند فولادی به مانعی بزرگ در برابر افزایش معاملات شمش فولاد تبدیل شده است.

رکود در قسمت رینگ، جلوگیری از فروش شمش فولادی

میانگین قیمت فروش شمش فولاد کارخانه های نورد در هفته منتهی به جمعه 21 آبان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و نرخ بورس 20 هزار و 300 تومان است. هزینه تبدیل این محصول به مقاطع بلند فولادی حدود 2 هزار تومان و هزینه ارسال حدود 1000 تومان می باشد. به این ترتیب میانگین هزینه میله با این شمش به 23300 تومان می رسد. به این ترتیب با وجود افت قیمت شمش فولاد، حداقل قیمت تعادلی فروش میله در کانال 23 هزار تومان خواهد بود. بررسی روند کسب و کار پروفیل بلند فولادی در بازار آزاد حاکی از آن است که در شرایط بازار آزاد فعلی، پروفیل بلند فولادی با همین نرخ انباشته می شود و مشتریان کمی برای پروفیل بلند فولادی با این قیمت وجود دارد. به این ترتیب افت قیمت شمش انگیزه کارخانه را برای تولید پروفیل بیشتر نمی کند. در نهایت، مسدود شدن بازار محصولات نهایی، کل زنجیره فولاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این شرایط، تسهیل صادرات در بخش محصولات نهایی و نیمه تمام مهم ترین راه حل برای عبور از بحران کنونی است.