• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

کاهش شدید تورم نقطه به نقطه آهن و فولاد در پاییز 1402

  • کد خبر : 35532
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کاهش شدید تورم نقطه به نقطه آهن و فولاد در پاییز 1402

اکو ایران: تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی در پاییز امسال کاهش یافته است. این نرخ در گروه «آهن، آرماتور و پروفیل در و پنجره» در پاییز امسال کاهش شدیدی را تجربه کرده و نسبت به سایر مصالح ساختمانی کمترین تورم نقطه به نقطه را داشته است.

اخبار اقتصادی، آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که در پاییز امسال تورم مصالح ساختمانی نسبت به تابستان نقطه به نقطه کاهش یافته است. البته مصالح ساختمانی از 15 گروه تشکیل شده است. بررسی های دقیق تر نشان می دهد که این میزان در هر گروه با سایر گروه ها متفاوت بوده است.

به عنوان مثال در پاییز امسال در گروه «لوازم در و پنجره» سطح قیمت کلی بیش از 70 درصد نسبت به افت سال قبل افزایش یافت. بدین ترتیب این گروه دارای بالاترین تورم نقطه به نقطه نسبت به سایر نهاده های ساختمانی است.

از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه «سخت افزار و میلگرد و پروفیل در و پنجره» کمتر از 30 درصد بوده است. به نوبه خود این نرخ برای گروه فولاد در تابستان امسال 60.6 درصد بوده و پس از یک فصل کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

مشاهدات آماری نیز نشان می دهد گروه «شیشه» کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را از زمستان سال 99 تاکنون به ثبت رسانده است.

کاهش نقطه به نقطه تورم مصالح ساختمانی در پاییز 1402

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در پاییز امسال، تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی به 41.2 درصد رسید. این میزان در تابستان امسال به سطح بالاتری رسید و 47.3 درصد بود. آنچه تاکنون مطرح شد مربوط به تمام مصالح ساختمانی است. تورم نقطه به نقطه هر گروه در زیر به صورت جداگانه تحلیل شده است.

تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی به چه معناست؟

در ادبیات اقتصادی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت ها تورم می گویند. این نرخ در سه حالت ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه منتشر می شود.

تورم ماهانه نشان می‌دهد که قیمت یک سبد کالای ساختمانی در هر ماه نسبت به ماه قبل چقدر تغییر کرده است. تورم نقطه به نقطه نیز سیر تحول قیمت مصالح ساختمانی را در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل بررسی می کند. نرخ سالانه این شاخص نیز نشان می‌دهد که نوسانات میانگین ۱۲ ماهه قیمت سبد مشخصی از این نهاده‌ها در سال جاری نسبت به رقم مشابه در دوره قبل از کاهش سال گذشته چگونه کاهش می‌یابد.

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ورودی نقطه به نقطه در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته است. ملزومات ساختمانی از 15 گروه اصلی مانند شیرآلات بهداشتی، رنگ ساختمان و میلگردها و پروفیل های در و پنجره تشکیل شده است. لازم به ذکر است که تورم نقطه به نقطه هر یک از این گروه ها با گروه دیگر متفاوت بوده و از دیدگاه سازندگان مسکن میزان تغییرات قیمت در برخی نهاده ها بیشتر و در برخی دیگر بوده است. کمتر. .

بیشترین تورم نقطه به نقطه را در گروه سخت افزار در و پنجره ثبت کنید

بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه گروه «یراق آلات در و پنجره» در پاییز امسال در مقایسه با 14 گروه دیگر نهاده های ساختمانی بالاترین نرخ را داشته است. به عبارت دقیق تر، در پاییز امسال تورم نقطه به نقطه این گروه به 72.6 درصد رسید. در حالی که این نرخ در تابستان امسال 74.7 درصد بود.

همچنین تورم نقطه به نقطه «شیرهای بهداشتی»، «سیمان، بتن، ماسه» و «گچ و گچ کاری» به بیش از 50 درصد رسیده است.

از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه «ابزار آهنی، میله و پروفیل در و پنجره» در کمترین حد نسبت به سایر مصالح ساختمانی و 26.9 درصد بوده است. این بدان معناست که قیمت آهن در پاییز امسال 26.9 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

مشاهدات نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه این گروه در تابستان 60.6 درصد بوده است. به این ترتیب بخش فولاد نقطه به نقطه شدیدترین کاهش تورم را تجربه کرده است. البته این کاهش به معنای کاهش سطح قیمت نیست. بلکه به کاهش نرخ رشد قیمت اشاره دارد.

رکورد کاهش تورم در ورودی “شیشه” ثبت شده است.

در پاییز امسال تورم گروه «شیشه» به رکورد 48.1 درصد رسید. تحلیل اعداد و ارقام نشان می دهد که از زمستان 1378 تا پایان تابستان امسال، تورم نقطه به نقطه این گروه بین 51.6 تا 98.8 بوده است. اما بالاخره بعد از 11 فصل این میزان به کمتر از 50 درصد رسیده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35532

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.