• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

کام سهامداران زهر شد/ بازار ارز و طلا درجا زدند

  • کد خبر : 42713
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
کام سهامداران زهر شد/ بازار ارز و طلا درجا زدند

اکوایران: در این هفته در حالی که دلالان طلا و ارز به بازار آمدند، ذائقه سهامداران مسموم شد.

اخبار اقتصادی، این هفته همه بازارها زیر سایه خطر خونریزی اسرائیل قرار گرفتند. بورس تهران در اولین روز معاملاتی این هفته با فشار فروش شدیدی مواجه شد و تنها معدودی از نمادها توانستند رنگ سبز خود را حفظ کنند.

فشار شدید فروش در بازار سرمایه باعث شد رئیس سازمان جلسه فوق العاده ای را با فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی دولت چهاردهم برگزار کند. در نهایت نتیجه این جلسه به کاهش دامنه نوسانات شرکت های سهامی ختم شد. مقرر شد دامنه نوسان شرکت های سهامی به محدوده مثبت و منفی یک درصد محدود شود و این حد برای صندوق های صاحبان سهام و اهرمی به دامنه مثبت و منفی دو درصد محدود شود.

در حالی که قرار بود این محدودیت تا روز چهارشنبه ادامه داشته باشد، رضا ایازلو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که با توجه به تداوم شرایط حاکم بر بازار سرمایه در هفته گذشته و ریسک های سیستماتیک متاثر از آن. ، با انجام تحقیقات تکمیلی و پس از دریافت نظرات از بورس ها، مقرر شد حد نوسان معاملات سهام و حق تقدم در هفته آینده مانند هفته گذشته در مثبت و منفی باشد. محدوده 1 درصد و عملیات صندوق سرمایه گذاری سهام در محدوده مثبت و منفی 2 درصد ایجاد می شود.

بیشترین عملکرد منفی در هفته جاری مربوط به بورس تهران بود که با افت 3.1 درصدی مواجه شد. نامشخص بودن کابینه اقتصادی دولت جدید، ناهماهنگی مصرف انرژی و تعطیلی گاه و بی گاه صنایع برای کنترل مصرف برق به دلیل افزایش گرما، همراه با تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که ریسک های سیستماتیک را در بازار سهام افزایش داده است از دامنه نوسانات و خطر تصمیمات و دستورات فوری از سوی همه. مواردی وجود دارد که امیدهای بازار سرمایه را در این مدت بازگردانده است.

در بازار ارز واتالا اما روند صعودی قیمتی که در هفته گذشته وجود داشت متوقف شد و قیمت ها ثبات بیشتری پیدا کرد. عدم توافق بین طلا، ارز و دلار در هنگام انتخاب مسیر نیز تعیین کننده بلاتکلیفی معامله گران در انتخاب مسیر است.

معامله گران طلا و ارز در این هفته با احتیاط بیشتری رفتار کردند و با احتیاط بیشتری معامله کردند. تجربه موفق و بازدارنده عملیات وعده صادقانه باعث کاهش عدم اطمینان و افزایش اتکا به سناریوی بازدارندگی و بازدارندگی در عملیات های خونریزی شده است. افزایش جریان دیپلماتیک بر وضعیت فعلی بازار ارز بی تاثیر نیست.

علاوه بر این، افزایش اجماع جهانی علیه اسرائیل در این شرایط برای بازار ارز با توجه به فضای سیاسی بین‌المللی در این مناقشه، اهمیت کمتری ندارد. عدم قطعیت در مورد تاریخ اجرای عملیات خون‌یابی، تجار را به برزخ فرستاده است. زیرا پس از معامله صادقانه وعده، بازار ارز سقوط کرد و ترس از چنین اتفاقی که هر لحظه ممکن است رخ دهد، نوسانات بازار ارز را محدود کرده است. برخی امیدوارند که معرفی کابینه اقتصادی دولت بتواند روند اصلاح بازار ارز را تقویت کند. به همین دلیل تمامی موارد فوق باعث توقف بازار ارز در ابتدای کانال 60 هزار تومانی می شود.

در این هفته طلای مذاب بزرگترین افزایش هفتگی در بازارها بود، اما ارزها همه منفی بودند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42713

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.