• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

چای دباش 200 پرونده تخلف در سازمان تعزیرات داشت/ بهمن خودرو محکوم شد

  • کد خبر : 32369
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
چای دباش 200 پرونده تخلف در سازمان تعزیرات داشت/ بهمن خودرو محکوم شد

اخبار اقتصادی، احمد اسانلو، رئیس جمهور سازمان تعزیرات حکومتی وی در جلسه هیات مدیره سازمان تعزیرات حکومتی که صبح امروز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به حضور میدانی سازمان تعزیرات در بازار گفت: وقتی ساختارها، نهادها و سکوهایی را که لازمه نظارت است خراب می کنید. بازار؛ انتظار نداشته باشید که آن سازه ها در مدت زمان کوتاهی بازسازی شوند. گفتنی است پیش از دولت سیزدهم دو سوم پرونده های تعزیری مربوط به پرونده های «عدم ثمن» بوده است.

اصانلو با بیان اینکه ساختار مناسب یا مدیر مشخصی برای نظارت بر بازار وجود ندارد، تصریح کرد: ساختارها به قدری به هم ریخته است که در شبکه تولید، توزیع و واردات هیچ مدیر اصلی برای نظارت بر بازار و قیمت ها وجود ندارد. آیا باید به این فکر کرد که چه کسی نظارت بر بازار را بر عهده دارد؟ مشکل اصلی نظارت بر واحدهای کوچک نیست، بلکه نظارت منسجم و هوشمندانه بر قیمت محصولات در شبکه تولید، توزیع و واردات وجود ندارد. نتیجه این است که هر واحد تولیدی قیمت جدیدی تعیین می کند و کسی نیست که آن را زیر سوال ببرد.

بیش از 43 میلیارد شهریه غیرعادی به والدین دانش آموزان بازگردانده شد

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه موضوع قیمت پرداخت های مدرسه دغدغه مردم است و وزارت آموزش و پرورش متولی آن است اما درگیری ها زیاد است. وارد حوزه شهریه مدارس شدیم و پس از جلسه ای با سازمان غیردولتی مدارس و توسعه مشارکت های مردمی، به این موضوع رسیدگی شد. لذا شعبه هایی را در مدارس کشور راه اندازی کردیم.

وی تاکید کرد: بیش از 43 میلیارد تومان شهریه غیرمتعارف به اولیای دانش آموزان بازگردانده شد و برخی مدارس بزرگ و معروف بیش از 800 میلیارد تومان جریمه شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که والدین گلایه چندانی از این موضوع نداشتند و به دلیل حضور فرزندانشان در مدارس همکاری نکردند، اما با ورود سازمان تعزیرات به این مدارس که اغلب در تهران هستند جریمه شدند.

در مزرعه آرد اتفاقات زیادی افتاده است.

اصانلو ادامه داد: در این سال ها به دلیل ضعف نظارت اتفاقات زیادی در حوزه آرد افتاده و متأسفانه هیچ مدیر مشخص و مسئولی برای نظارت بر بازار وجود ندارد. در دولت فعلی پیشنهادی برای ایجاد وزارت بازرگانی مطرح شد که هنوز محقق نشده است اما در حال پیگیری هستیم که نظارت بر بازار بر عهده چه دستگاهی است.

چای دباش 200 مورد تخلف از قانون جزا داشت

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به این پرونده بحث در مورد فساد چای وی گفت: شروع پرونده های تخلفات شرکت دباش به سال های 97 و 98 برمی گردد که این شرکت از بسترهایی که در گذشته وجود داشت سوء استفاده می کرد و رکورد سفارش خود را از 6 ماه به 6 ماه تغییر داد. چه کسی این بسترها و شرایط را ایجاد کرده است؟ همان مردانی که اکنون شاکی و طلبکار هستند.

وی با بیان اینکه این شرکت 200 پرونده تخلف در سازمان تعزیرات حکومتی تحت عنوان پرونده تخلف عدم پرداخت تعهدات مبادله ای داشته است، گفت: تمامی این پرونده ها که بیشتر مربوط به قبل از سال 1401 بوده رسیدگی شد. در برخی موارد او محکوم و در برخی دیگر تبرئه شد. زیرا؟! چون از بسترهایی که بانک مرکزی داشته سوء استفاده کرده است. من برای واردات کالا ارز دریافت می کردم اما مقررات بانک مرکزی در آن زمان به واردکننده اجازه می داد تا 6 ماه ثبت سفارش را تغییر دهد و ظرف دو روز ثبت سفارش و نوع کالا را تغییر دهد. او شش ماه دیگر فرصت داشت و به همین ترتیب دو سال از ارز استفاده کرد و ملک خرید. بعد که به مراحل خلع ید نزدیک می شد، کالا را وارد می کرد و بانک مرکزی هم اعلام می کرد که کالا وارد شده است و شکایت می کردند.

اسانلو در ادامه گفت: با بررسی متوجه شدیم شرکت چای دباش در سال 98 50 شکایت در شعب یکی از بانک های استان ها به دلیل عدم پرداخت تعهدات ارزی داشته است اما با وجود این باز هم ارز دریافت کرده است. . این اتفاقات به دلیل نبود سیستم نظارتی شفاف بود. در بحث نظام قیمت در تولید هم همین مشکلات را داریم چون نظارت بر عهده اتاق اصناف گذاشته شده است. در مواجهه با این چالش ها در این دولت، راهبرد حضور در صحنه سازمان تعزیرات حکومتی را با تمرکز بر مراکز تولیدی در پیش گرفته ایم. تغییر تمرکز سازمان و شعب آن از نشستن پشت میز و انتظار برای گزارش به مطالبات میدانی از سوی ارگان ها و نهادهایی که وظیفه نظارت و رسیدگی به مشکلاتی که مردم را نگران می کنند و صاحب یا کسی ندارند. او مسئول است، نمی داند.

چند شعبه آجیل فروش معروف در تهران پلمپ شد

اسانلو در خصوص غلات درشت و مراکز تولید و توزیع که قیمت ها را تعیین می کنند و بر قیمت بازار اثر می گذارند، گفت: در شب یلدا قیمت ها دغدغه مردم است و بر همین اساس یک آجیل فروشی معروف در تهران با گرانی مواجه شد و برخی شاخه های آن مهر و موم شد.

بهمن خودرو محکوم شد

آسانلو در خصوص ورود میدانی این سازمان به حوزه احتکار خودرو گفت: خودروسازان مدعی بودند به دلیل مشکل ورود قطعات یدکی نمی توانند خودرو را تامین کنند اما زمانی که قاضی پرونده، شعبه ویژه و عمومی مدیرکل استان با ورود میدانی به این موضوع، خودروها بلافاصله به مردم تحویل داده شد. این در حالی است که مسئولیت این کار بر عهده وزارتخانه دیگری است که گاه به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی در ادامه درباره شرکت بهمن خودرو گفت: این امر منجر به تشکیل پرونده و صدور حکم بدوی برای شرکت بهمن خودرو شد. البته سوالات حقوقی مطرح شد و در نهایت حکم بدوی محکومیت این شرکت خودروسازی قطعی شد و دادگاه تجدیدنظر نیز با تعدیل حکم، حکم بدوی صادر کرد. حکم این شرکت به پرداخت بیش از 5 هزار میلیارد تومان تایید شد که لازم الاجرا است.

تخلفات امداد خودرو

وی به تخلفات میدانی اشاره کرد کمک خودرو گفت: حالا کی باید وارد این موضوع شود، ما اعلام کردیم. اینکه می گویند بازار باید توسط خود بازار کنترل شود خطایی است که مال اقتصاد ما نیست. راه صحیح نظارت بر اجرای صحیح قیمت کالاها و خدمات است. در حال حاضر، نظارت بر خدمات نادیده گرفته شده است. تمرکز اصلی گشت‌های ما باید روی موضوعاتی باشد که هیچ‌کس به آن رسیدگی نمی‌کند و نظارتی بر آن‌ها نیست و حقوق مردم ضایع می‌شود. مثل شرکت های بیمه و کلانتری +10.

وی با بیان اینکه سازمان زندان های دولتی حق کنترل هر نوع خدمت رسانی را دارد، گفت: در خصوص مدارس نیز همین موضوع مطرح شد و با مسائل قانونی نشان دادیم که سازمان زندان ها حق تخلف در این زمینه را دارد. اینکه سازمانی مسئول ارائه خدمت است، نظارت سازمان زندان را در موارد تخلف و یا در زمینه حق الزحمه کارشناسی که یک طرفه است منتفی نمی کند، اما گاهی برخی از کارشناسان رقم بالاتری دریافت می کنند. از شهر اگرچه این تخلفی است که باید توسط سازمان مربوطه رسیدگی شود، اما اگر فردی از این فرد به سازمان جنایی شکایت کند، ما نیز وارد می شویم.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32369

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.