به گزارش اخبار اقتصادی، رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه این هفته برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر می شود و دیدگاه خود را در مورد تورم مصرف کننده و سیاست های پولی ارائه می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نشست روز پنجشنبه اولین فرصت حافظ گی ارکان برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران است که ترکیه پس از سال‌ها سیاست‌های انبساطی مورد علاقه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تلاش‌های جدی برای مهار تورم سرسام‌آور انجام خواهد داد.

آرکان برای انجام این کار واقعا عجله دارد. بدهی ترکیه به دلار در سطحی قرار دارد که آخرین بار دو سال پیش مشاهده شد، پس از آن که سرمایه گذاران خلیج فارس متعهد شدند در مجموع بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.

معاوضه های نکول اعتباری پنج ساله از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه بیش از 250 واحد کاهش یافته است و نشانه هایی از بهبود در ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی را نشان می دهد.

حافظ گی ارکان، رئیس بانک مرکزی ترکیه

با این حال، داستان اقتصاد ترکیه جنبه دیگری نیز دارد. بانک مرکزی با تصمیمات نرخ بهره بازارها را ناامید کرده است و از زمان روی کار آمدن ارکان 900 واحد پایه افزایش یافته است و بسیاری از ناظران گفته اند که این تصمیم بیش از حد محتاطانه عمل می کند.

نرخ فعلی 17.50 درصد با تورم سالانه بسیار فاصله دارد که نزدیک به 40 درصد است. افزایش اخیر مالیات ها برای متعادل کردن بودجه و لیر ضعیف احتمالاً قیمت های مصرف کننده را بالاتر می برد، قبل از اینکه انقباض پولی شروع به کاهش تقاضا کند.

به دنبال افزایش 250 واحدی نرخ بهره در هفته گذشته، رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد که “گستره و پیچیدگی انحرافات کلان اقتصادی و بازار مالی ایجاد شده در سال‌های اخیر ممکن است تا حدودی رویکرد تدریجی و کند بانک مرکزی را توضیح دهد.”

فیچ گفت: «با این حال، به نظر ما، ادامه محدودیت‌های سیاسی، از جمله دیدگاه‌های رئیس‌جمهور اردوغان در مورد نرخ بهره و انتخابات محلی در مارس 2024، ممکن است دامنه تغییر سیاست قاطع‌تر را محدودتر کند».