• امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

پیش بینی بورس فردا 21 اردیبهشت 1403 / بازار سرمایه بدون جذابیت برای معامله گران واقعی!

  • کد خبر : 38597
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
پیش بینی بورس فردا 21 اردیبهشت 1403 / بازار سرمایه بدون جذابیت برای معامله گران واقعی!

روند نزولی بازار تهران سایه خود را بر سر اهالی بازار سرمایه نگه داشته است. بورس تهران مدت هاست جذابیت خود را از دست داده است، بازاری که برای فعالان مالی تنها یک سمت خرید دارد و حجم معاملات در آن چندان امیدوارکننده برای روند صعودی نیست.

اخبار اقتصادی، در جریان معاملات امروز بورس تهران، ارزش بازار سهام همچنان کمتر از 8 هزار میلیارد تومان است و ارزش معاملات در این بازار نیز به ارقام کمتر از 4 میلیارد تومان می رسد ارزش معاملات امروز و پایان ساعت 12:30 در بورس تهران حدود 3700 میلیارد تومان بود.

تکنسین های بازار همچنان واگرایی ایجاد شده در بالای کانال صعودی ترسیم شده آن را قدرتمند می دانند و سیگنال خروج از این وضعیت را یک شمع صعودی قوی در کنار ارزش خود معاملات می دانند. اصولگرایان بازار نیز بر این باورند که هزینه شرکت ها با دلار محاسبه می شود که بانک مرکزی آن را قبول ندارد و درآمد شرکت ها با دلار نیم محاسبه می شود که تفاوت مهمی با دلار در بازار دارد. بازار آزاد و این بدان معناست که کیفیت سود حاصل از گزارش های مالی شرکت ها باید پایین باشد. از طرفی طبق سنت هر سال در اواسط اردیبهشت (البته علمی نیست و باوری در بین اهالی بازار است و عمدتاً مربوط به اخبار بودجه است) بازار دوباره دنبال می شود. اندکی و این افت ناشی از اخبار است و حاشیه بازار افت درصدی قوی یا ضعیف دارد.

فولاد، شبندر، شپنا، بانک ملت و نماد فملی نمادهایی هستند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فعلی بازار گذاشتند و اجازه ندادند بازار به کانال 2.3 میلیون واحدی رشد کند.

در فروردین 1403 میزان خروج پول واقعی از بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 3700 میلیارد تومب رسید، مقداری که بازار در اوایل اردیبهشت ماه آن را اندکی جبران کرد و میزان پول ورودی و خروجی از بورس تهران تا 19 اردیبهشت حدود 743 بود. میلیارد تومان ثبت شد، بنابراین کل برداشت پول واقعی از بورس تهران در سال 1403 به حدود 3 میلیارد تومان می رسد.

بار دیگر لیدر بازار سنتی (نماد خودرو) در ساعت پایانی بازار تاثیر مثبتی داشت تا بازار را برای خرید احتمالی صعودی فردا وسوسه کند.

اما بر اساس گزارش بورس اوراق بهادار تهران در سال 1402، 4 میلیون و 380 هزار نفر در بازار فعال بودند که از این تعداد 3 میلیون و 337 هزار نفر به عنوان فروشنده خالص و تنها یک میلیون نفر در سال 1402 خریدار در بازار بودند.

محمدرضا پورابهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست با فعالان بازار سرمایه اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفته است که اصلاح بند لایحه بودجه شامل تداوم کلیه معافیت های مالیاتی بازار سرمایه و اصلاحیه شود. به جلسه علنی مجلس می رود.

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای آغاز مسیر نزولی (هر چند کوتاه) در اردیبهشت ماه بیش از 11 هزار واحد افت کرد. شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را بسته است.

از نظر فنی به بالای کانال صعودی ایجاد شده در شاخص کل و همچنین واگرایی در بالای ایجاد شده در اندیکاتور Rsi اشاره کرده ایم (فقط از نظر فنی به شاخص نگاه می کنیم).

تکنسین ها معتقدند که اثر این واگرایی از بین نمی رود یا اعتبار این واگرایی کاهش نمی یابد، وضعیت بازار و شاخص کلی ثابت می ماند، البته روند کلی در بازه های زمانی طولانی تر، روند صعودی محسوب می شود. اما این نزول و فراز و نشیب نوسانات بازار است و به دلیل پایین بودن ارزش معاملات در بازار، این روندها بسیار فرسایشی است.

اهالی بازار سرمایه همچنان بر این باورند که در صورت فراهم شدن زیرساخت های بازار و استفاده از ابزار دوسویه بازار سرمایه، می تواند جذابیت خود را در بین رقبا به دست آورد و فعالان نیز می توانند در روندهای نزولی سود کسب کنند. البته در این سال ها اقداماتی انجام شده اما برای پاسخگویی به بازار کافی نیست، هرچند هسته تجاری بازار سرمایه همچنان با مشکل مواجه است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38597

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.