• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3

پیش بینی بازار سهام فردا، 1 آگوست 1403/20000 افت شاخص پس از انتشار گزارش فصل بهار

  • کد خبر : 41908
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
پیش بینی بازار سهام فردا، 1 آگوست 1403/20000 افت شاخص پس از انتشار گزارش فصل بهار

اکوایران: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز بیش از 20 هزار واحد افت کرد، هرچند امروز نیز مانند روز گذشته تعداد زیادی نماد بازار سرمایه در مجامع عمومی آن حضور داشتند، اما بازار در غیاب این نمادها قرمز شد. نقشه بازار را رنگ آمیزی کنید

اخبار اقتصادی، عملکرد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری تا پایان چهارمین ماه سال جاری رقم منفی یک درصد را نشان می دهد. عدد شاخص در پایان اسفند 1402 حدود 2/2 میلیون واحد بوده و این رقم برای پایان تیرماه 1403 در محدوده 2 میلیون و 170 هزار واحد قرار دارد.

کارشناسان بازار سرمایه گزارش های سه ماهه شرکت ها را دلیل افت این روزهای بازار سرمایه می دانند. رقمی که شرکت ها در خصوص سود خالص خود در بهار 1403 اعلام می کنند نسبت به رقمی که در مدت مشابه سال قبل به دست آورده اند کاهش چشمگیری را نشان می دهد. این هم در فصلی که در زمستان مشکل گاز و تابستان تابستان مشکلی نداشت. این نوع گزارش دهی توسط شرکت ها باعث ترس بازیگران بازار سرمایه در گزارش شش ماهه (سه ماهه تابستان) شده است.

البته در دقایق پایانی بازار (نیم ساعت گذشته) شاهد مصائب مثبتی در صندوق های اهرمی در بازار بودیم که شاید به معنای وضعیت خوب روزهای آینده اما مهمتر از آن برای مردم باشد. از بازار سرمایه، سودآوری صنایع و شرکت ها است. که در این گزارش فصلی بهار چندان قابل توجه نبود.

گروه شیمیایی با ارزش معاملاتی 232 میلیارد تومان از نظر ارزش معاملاتی پیشتاز بازار سرمایه بود و پس از آن گروه خودرو با 148 میلیارد تومان و گروه مواد معدنی فلزی با 104 یک میلیارد تومان قرار گرفتند.

ارزش بازار بورس تهران نیز در کانال 7200 همتی گزارش شد. شاخص هم وزن نیز افت 7 هزار و 800 واحدی را تجربه کرد، بنابراین رقم این نماگر بازار نیز در محدوده 693 هزار واحدی قرار دارد.

اما رهبر انقلاب در دیدار امروز با نمایندگان مجلس، تعامل سازنده مجلس با دولت جدید را توصیه کردند و موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید را موفقیت همه دانستند.

اما این روزها در حاشیه جلسات اخباری از گروه خودرو به گوش می رسد و علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه ایران خودرو در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت اعلام کرد: مسئولان ذیربط وزارت حراست اعلام کرده اند که در نامه رسمی به شورای رقابت، با توجه به آزادسازی واردات، صنعت خودرو دیگر مشمول قوانین بازارهای انحصاری نیست و قیمت‌های اجباری از این پس معنا ندارد.

همچنین در مجمع سایپا اعلام شد که این شرکت از سال 1396 تجدید ارزیابی دارایی های خود را انجام نداده است و این اقدام برای برون رفت از زیان انباشته در حال انجام است. اما برای افزایش سرمایه باز هم مجوز و تایید سران قوا لازم است!

اما در میان مردم بازار سرمایه دو حرف دست به دست می شد. دو نامه انجمن فولادکاران ایران به بورس کالا و وزارت نیرو. انجمن فولادسازان ایران در نامه ای خطاب به بورس کالای ایران اعلام کرده است که به دلیل اعمال محدودیت های الکتریکی فراتر از برنامه ریزی و اراده کارخانجات تولیدی، امکان تولید و تحویل محصولات عرضه شده به بازار وجود ندارد. از بورس کالای ایران درخواست شده است شرکت ها به دلیل تاخیر در تحویل محصولات در این مدت جریمه نشوند.

همچنین این انجمن در نامه ای دیگر به وزارت نیرو اعلام کرده است که پس از جلسه 15 خرداد ماه سال جاری هیچ یک از توافقات جلسه مذکور اجرایی نشده است، بلکه محدودیت های برق زودتر و با شدت بیشتری اعمال شده است. به گونه ای که کمتر از 70 درصد از 3800 مگاوات ساعت برق توافق شده خرداد ماه محقق شده و از 2400 مگاوات ساعت طرح تیرماه نیز سقف 75 درصدی اعلام شده است. به گزارش انجمن فولاد ایران، با توجه به این محدودیت ها، تولید فولاد در کشور از 30 تیرماه با مشکل مواجه شده و تولید این محصول به نوعی متوقف شده است.

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افت بیش از 20 هزار واحدی همراه شد و عملکرد بازار از ابتدای سال جاری تا کنون منفی یک درصد ثبت شد.

روند منفی این روزهای بازار که با تعطیلی نمادها برای حضور در تجمعات و همزمان با گزارش بد بهار 1403 همراه با ترس از محدودیت شدید برق در تابستان امسال بازار ایجاد شده است. . بازار را از خرید منصرف کرده است و تنها نگاه بازار به نمادها و گروه های تکی مانند خودرو است، بنابراین با اخباری مانند افزایش سرمایه می توانند بازدهی نسبتا خوبی از نمودار قیمت نماد دریافت کنند.

شاخص کل نزدیک به میانگین 55 و 200 روز دیده می شود و به نوعی در انتظار تشکیل دولت چهاردهم و تیم اقتصادی آن است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41908

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.