• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

پیش بینی بازار سهام در هفته / تاثیر خاموشی بر بازار سهام

  • کد خبر : 41822
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
پیش بینی بازار سهام در هفته / تاثیر خاموشی بر بازار سهام

اکوایران: ناظران کمبود برق در کشور را دلیل اصلی رکود بورس می دانند. مشکلی که انتقادات زیادی را برانگیخته است. کارشناسان معتقدند عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی کشور باعث نارضایتی شده است.

اخبار اقتصادی، در هفته گذشته بازار بورس تهران متاثر از کمبود برق در کشور و تعطیلی نیمه هفته بود. دو عاملی که باعث رکود نسبی معاملات شد.

روز شنبه شاخص کل بورس تهران 9 هزار و 102 واحد کاهش یافت و 299 میلیارد تومان پول واقعی وارد بازار شد. روز یکشنبه شاخص 882 واحد رشد کرد و 108 میلیارد تومان سرمایه خارج شد.

روز چهارشنبه شاخص 1558 واحد رشد کرد و برای هفتمین روز متوالی خروج سرمایه از بازار به 29 میلیارد تومب رسید.

بنابراین با توقف ریزش و تداوم شاخص در کانال 2.2 میلیونی، حجم خروج سرمایه نیز کاهش یافت.

با این حال ارزش معاملات در سطح پایینی قرار داشت. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد 2.985 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5.171 میلیارد هفته قبل 42 درصد کاهش داشت.

ناظران کمبود برق در کشور را عامل اصلی رکود بورس می دانند. مشکلی که انتقادات زیادی را برانگیخته است. کارشناسان معتقدند عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی کشور باعث نارضایتی شده است.

طی روزهای اخیر شرکت هایی مانند فولاد شاهرود، فولاد ایهیا، فولاد بافت، گروه صنایع کاغذ پارس و صنایع کاغذ کاوه از توقف بخشی از فعالیت های تولیدی خود تا اطلاع ثانوی خبر داده اند. همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع و صنایع فروآلیاژ ایران از گروه فلزات اساسی بازار سرمایه از دیگر شرکت هایی بودند که از توقف بخشی از فعالیت خود در سامانه کدال به سهامداران اطلاع دادند.

کارخانه های نورد سپاهان یکی دیگر از شرکت های بازار سرمایه است که در تابستان سال جاری با محدودیت مصرف برق مواجه شده است. سایپا نیز هفته گذشته با قطعی پنج ساعته برق مواجه شد.

با این حال، برخی ناظران معتقدند رکود بازار عامل دیگری هم دارد و آن نزدیک بودن به فصل مونتاژ است. از سوی دیگر، بازار منتظر انتشار گزارش های مالی دوره ای است که ممکن است روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41822

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.