به گزارش اخبار اقتصادی، شاخص کل تبادل تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد 14 هزار و 800 واحدی بالای میانگین متحرک 55 روزه تثبیت شد، بنابراین این رویداد مملو از نشانه های خوب و امیدوارکننده برای تکنسین های بازار سرمایه است. اما هنوز ارزش معامله خسته کننده و بی روح است. کل ارز معاملاتی بازار اسناد مهم، اسناد ارزشمند تهران در روز سه شنبه هفته گذشته که آخرین روز کاری محسوب می شود، حدود 8.7 میلیارد تومب به ثبت رساند.

نماد شرکت پتروشیمی جم به همراه نماد. دور و ایران خودرو در آخرین روز کاری هفته گذشته جزو تاثیرگذاران شاخص مثبت بودند. اما مهمترین خبر از بازار سرمایه در هفته گذشته مبنی بر نرخ فروش حواله ای مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، مبنای نرخ ارز قیمت مواد غذایی و قیمت پایه محصولات غذایی شرکت ها است. اصلاح نفت و پتروشیمی در مبادله کالا آن را قرار داد.

در همین راستا، مجید کریمی، مدیر کل دفتر مطالعات بازار مالی وزارت اقتصاد در صدا و سیما اعلام کرد که سیاست تثبیت نرخ ارز طی سال گذشته 28 هزار و 500 تومان معادل 2 میلیارد دلار به سود بازرگانان بوده است. و به ضرر تولیدکنندگان و دولت است. اکنون که دولت تصمیم به اصلاح و حذف رانت گرفته است، صدای برخی افراد که با شعار سفره مردمی از این رانت های کلان سوء استفاده می کنند بلند شده است.

سیاوش وکیلی همچنین در گفت و گو با مجلس سنا اظهار داشت: مصوبه جدید و شفاف بانک مرکزی و ابلاغ آن به وزارت نفت، محاسبات ریالی قیمت کالاها است. ارز ترجیحی ارز 28 هزار و 500 تومانی مبادله می شود که می توان آن را خبر خوب و مثبتی برای صنایع، تولیدکنندگان و اقتصاد کشور و خبر بد برای رانت خواران دانست.

همچنین انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به عنوان سه انجمن بزرگ کشور امروز چهاردهم شهریور ماه طی نامه ای خطاب به حجت الاسلام ابراهیمی. رئیسی، اقدام جدید دولت در خصوص نرخ ارز را تصمیمی شجاعانه، خردمندانه و در راستای منافع ملی دانستند.

الان همه انتظارات برای شنبه است، پس با این مشکلات آیا بازار به روند فرسایشی خود ادامه خواهد داد؟ البته بسیاری از اهالی بازار سرمایه معتقدند که بازار از چند روز پیش روند صعودی خود را آغاز کرده است و این مشکل در دو هفته پایانی تابستان 1402 به شکل دیگری رقم خواهد خورد.

بررسی فنی شاخص کل سهام ارزش های تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان تیر و مرداد ماه سال جاری در دو نوبت به یک میلیون و 947 هزار واحد رسید. در عین حال، تکنسین ها معتقد بودند که شاخص کل تنها از نظر فنی 5 موج اصلاحی خود را به پایان رسانده است و باید به دنبال نشانه هایی از بازگشت شاخص بود.

و با توجه به رسیدن شاخص به محدوده 1 میلیون و 947 هزار واحد (در دو بازه زمانی) در بررسی اندیکاتور RSI در این محدوده، ظهور یک الگوی کلاسیک را در این محدوده نشان می دهد، الگویی که به دو کف معروف است. ، در We Are Dumbfounded نیز شاهد ظهور واگرایی هستیم و تکمیل این الگو خود نشانه تایید آن است (چون الگوهای کلاسیک تازمنی که مورد تایید نیستند شناخته نمی شوند).

از سوی دیگر، خط روند صعودی پشتوانه مناسبی برای شاخص کل در نظر گرفته شد و واکنش خوب شاخص به این سطح حمایتی و همچنین بازدهی قیمت بالاتر از میانگین 55 روزه، نشانه هایی از چرخش است. جهت شاخص کل برای چند روز آینده. البته بسیاری از تکنسین ها معتقدند که روند صعودی از چند روز پیش آغاز شده است.

انتظار برای بازار این است که طبق اخبار بورس قیمت ارز محصولات ارائه شده در بورس کالا بازار باید دو هفته آخر تابستان 1402 را به خوبی پشت سر بگذارند و ضررهای اخیر را جبران کنند. با تصمیمات درست مسئولان اقتصادی، چشم انداز بازار سرمایه کمی بهتر خواهد شد.