به گزارش اخبار اقتصادی، مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح علامت گذاری محصولات ایرانی را از سه سال پیش آغاز کرد. پروژه ای که هنوز اطلاعاتی از موفقیت آن در دست نیست. اما اولین پروژه مرکز مالکیت فکری برند فرش ایرانی بود. اکنون این مرکز به دنبال برند زعفران و سپس پسته ایرانی است.

در واقع هر سه کالا در دهه گذشته به دلیل موانع متعدد بخش دولتی بازار خود را از دست داده اند و در حال حاضر صادرات هر یک از این اقلام به کمتر از نیمی از صادرات دهه های اخیر رسیده است.

سیامک اسلامی، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معتقد است با تکمیل برندسازی زعفران و برندسازی آن می توان اعتبار این محصول کشورمان را در بین مصرف کنندگان بین المللی افزایش داد. و افزایش سودآوری زعفران.

علی محمد شریعتی، رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران نیز معتقد است: زعفران می تواند پیشگام توسعه اقتصادی ایران باشد. زیرا محصولی استثنایی است و با ثبت برند ایرانی در بازار جهانی و توسعه صادرات این محصول، بسیاری از فعالیت ها تحت الشعاع قرار می گیرد.

به گفته محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران ایران، اگرچه برنامه افزایش تولید و صادرات زعفران ایران در سال 2018 توسط شورای ملی زعفران ایران تدوین شده است، اما تاکنون اقدامات موثری برای ثبت علامت تجاری زعفران از ایران در سراسر جهان انجام نشده است. .

بر این اساس صادرات زعفران ایران در سال گذشته از 240 تن فراتر نرفته است. با این حال رضوی یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی خراسان معتقد است که می توان به هدف صادرات یک میلیارد دلاری زعفران دست یافت.

پیش بینی صادرات امسال

بر اساس اطلاعات موجود، قیمت زعفران از اواسط مهرماه با ورود محصول جدید زعفران دوباره افزایش می یابد. بر اساس برآورد شورای ملی زعفران، قیمت هر کیلو زعفران 35 میلیون و زعفران گرانبها 48 میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو زعفران پوشال بین 43 تا 44 میلیون تومان، سرگل بین 46 تا 47 میلیون تومان و نگین بین 46 تا 48 میلیون تومان برآورد شده است.