• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

وعده واردات ارزان و اقتصادی به بیراهه رفت

  • کد خبر : 28357
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
وعده واردات ارزان و اقتصادی به بیراهه رفت

بالاخره بعد از حدود یک هفته قیمت 6 عدد. خودروهای وارداتی سیستم یکپارچه مشخص شد؛ قیمت ها البته همانطور که اعلام شده هنوز قطعی نیست و هزینه های ثانویه مانند شماره گذاری، اسقاط و … اضافه نشده است.

البته طبق برخی اخبار غیررسمی قیمت کیا سوناتا در هفته آینده از سوی سامانه حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومب اعلام می شود.

اما نکته ای که بین قیمت این خودروها وجود دارد این است که حتی اگر قیمت واقعی این خودروها در نظر گرفته شود، کمترین قیمتی که در بین خودروهای وارداتی دیده می شود، 770 میلیون تومان است که قیمت آن به دلار 15 هزار و 400 دلار است. بیشترین قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان است که قیمت آن به دلار 36 هزار دلار خواهد بود.

این در شرایطی است که بر اساس وعده مسئولان و مسئولان در خصوص واردات خودروهای خارجی، قرار بود تمرکز بر واردات خودروهای مقرون به صرفه باشد که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند. پیش از این در اردیبهشت ماه سال گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در واکنش به اظهارات علی بابایی کارنامی با انتقاد از وضعیت بازار خودرو در جلسه علنی مجلس گفت: خودرو با قیمت 5 هزار و 500 قابل واردات است. دلار با کیفیت عالی

مقامات ارشد وزارت صنعت بارها تاکید کرده اند که خودروهای کمتر از 10 هزار دلار در اولویت واردات هستند. اما در این میان در برخی اظهارات به واردات خودروهای 20 هزار یورویی نیز اشاره شده است. آنطور که محمد رضوانی فر رئیس گمرک اظهار داشت: خودروهایی که سفارش داده شده و وارد می شود زیر 20 هزار یورو قیمت دارند.

چه نوع خودرویی مقرون به صرفه است؟

اما سوال اینجاست: آیا خودروهایی که امروز در راه ورود به بازار هستند، مقرون به صرفه و در دسترس عموم خواهند بود؟ در همین رابطه محمدحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درباره قیمت خودروهای وارداتی اظهار می کند: به طور معمول وقتی از مردم می پرسند چه خودرویی اقتصادی می دانید، از 200 میلیون تومان صحبت می کنند.

و می افزاید: نکته ظریف اینجاست که مثلاً چیزی که حتی یک استاد دانشگاه از دانشگاه دریافت می کند بین 500 تا 600 دلار است. با این حساب و با این درآمد مثلاً اگر از من بپرسید قیمت یک ماشین اقتصادی چقدر است، می گویم 200، 300 میلیون تومان. من این را بر اساس این ایده می گویم که ماشین مقرون به صرفه یعنی ماشینی که همه می توانند بخرند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان می کند: حالا نمی گوییم هر دهک دهم می تواند خرید کند، حداقل دهک هفتم بالای کشور می تواند خرید کند. 3 دهم جامعه آنقدر فقیر هستند که ما باید در درجه اول به جای آنها فکر کنیم. این گروه نمی تواند چیزی را ذخیره کند. می توانید خودرویی بخرید که در هزینه ها صرفه جویی کند.

کاکایی تصریح می کند: از این منظر اگر بخواهیم موضوع خودروهای وارداتی را بررسی کنیم، هر خودرو باید بین 200 تا 300 میلیون تومان قیمت داشته باشد. اگر واقعا مالیات و شماره گذاری را کم کنیم یعنی قیمت آن خودرو حدود 150 میلیون تومان می شود. این یعنی 3 هزار تومان. اما ما یک خودروی استاندارد 3000 دلاری در دنیا نداریم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در دنیا به آن خودروی اقتصادی می گویند، قیمت پایه آن حدود 6 هزار و 7 هزار دلار است. حال اگر به صورت خودکار هزینه حمل و نقل، تعرفه، مالیات و شماره گذاری را اضافه کنید، کمترین قیمت این خودرو 10000 دلار خواهد بود. یعنی با 50 هزار تومان این خودرو 500 میلیون تومان می شود.

و ادامه می دهد: اما خودروهایی که امروز شاهد ورود آنها به کشور هستیم قیمت بالاتری دارند. البته تاکید می کنم که این اعداد عجیب نیستند و خودروهای اقتصادی هستند. این خودروها چینی هستند و نکته اینجاست که بسیاری از این خودروها از سازنده اصلی خریداری نشده اند. مثلا الانترا را از قفسه خریدند و هیچ کدام از گارانتی ها پشت این ماشین نیست. یعنی معلوم نیست این خودروها اصل هستند یا از قطعات تقلبی در آنها استفاده شده است.

اقتصادی ترین خودروهای جهان توسط سایپا و ایران خودرو تولید می شوند.

این کارشناس خودرو تاکید می کند: آنچه در این مدت در ذهن ما یا حداقل در سرمان مانده است، خودروی اقتصادی نامیده می شود، خودروی خارجی در دنیا وجود ندارد و بهترین خودروهای اقتصادی آنهایی هستند که سایپا تولید می کنند. و ایران خودرو، اقتصادی ترین خودروهای دنیا هستند، اما ما از این خودروها راضی نیستیم.

کاکایی درباره قیمت خودروهای خارجی می گوید: خیلی ها با من تماس می گیرند و به من می گویند قیمت این خودروها عجیب است اما باید گفت این قیمت ها درست است. آن وعده ها عجیب بود. موضوع این است که هرکس می‌گفت خودروی 5 هزار دلاری می‌آوریم، به مردم گفته بود که این خودرو حتی 250 میلیون دلار فروخته می‌شود. این رقم 200 تا 300 میلیون تومان در ذهن مردم جا افتاده بود.

و می افزاید: به این وعده ها می گوییم وعده های پوپولیستی. یعنی وعده ای زیبا که پشتوانه عملی و عملیاتی و اقتصادی ندارد. این اتفاق الان افتاده و باز هم تکرار خواهد شد. شما خودروهای دست دوم را وارد کنید، بگذارید 6 ماه بگذرد، سپس خواهید دید در کشور چه اتفاقی می افتد. این به این دلیل است که آنها می خواهند قیمت ها را در بازار پایین بیاورند.

قیمت خودرو با ارز بالا و پایین می شود; نه عرضه و تقاضا

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: همیشه از همه مردم حرف می زنند اما حقیقت این است که قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت ارز بالا و پایین شده است نه با عرضه و تقاضای دو سال اخیر.

کاکایی تصریح می کند: شما هم دیدید که در روزهای اخیر که قیمت دلار بالا رفت، قیمت خودروها هم افزایش یافت. آقایان واقعیت های اقتصادی را پنهان می کنند و بعد وعده می دهند. مخصوصا الان که انتخابات نزدیک است و می خواهند به هر قیمتی این وعده ها را حداقل در کوتاه مدت عملی کنند.

و می افزاید: اکنون چه بخشی از این وعده ها اجرایی می شود؟ بخش واردات انجام شده است و ما شاهد تعدادی خودرو در بازار هستیم، اما موضوع این است که واردات این خودروها بر زندگی مردم تاثیری ندارد. البته این در درازمدت تاثیر منفی دارد. یعنی با خرید خودروی خارجی بدون افزایش درآمد عملا ارزش اقتصاد ایران کاهش می یابد و در نتیجه تورم افزایش می یابد.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: در نتیجه این سیاست نه تنها در زندگی مردم مثبت دیده نمی شود، بلکه به مرور زمان خواهیم دید که آثار منفی دارد و باعث بالا رفتن همه قیمت ها می شود.

کاکایی در ادامه می گوید: این قیمت ها که ظاهرا در سایت های خودروهای وارداتی دیده می شود بدون در نظر گرفتن قیمت عددی محاسبه می شود. این موضوع به تنهایی 13 تا 16 درصد قیمت ها را افزایش می دهد.

وی بیان می کند: این قیمت ها اولیه است و باید ببینیم در بازار چه اتفاقی می افتد و قیمت نهایی که در بازار آزاد می بینیم چقدر است. به نظر من باید قیمت واقعی در بازار آزاد تست شود و کمی صبر کنیم تا ببینیم چه می شود.

خبرآنلاین

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=28357

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.