• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

هدف 10 ساله ایران از هوش مصنوعی/ ورود به 10 کشور برتر جهان

  • کد خبر : 40617
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
هدف 10 ساله ایران از هوش مصنوعی/ ورود به 10 کشور برتر جهان

اکوایران: سند ملی تشکیل سازمان ملی و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

اخبار اقتصادی، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سه شنبه شب (9 خرداد 1403) به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد؛ کلیات سند ملی هوش مصنوعی در مورد تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

گفتنی است در این سند، جمهوری اسلامی ایران در افق 10 ساله جزو 10 کشور برتر جهان خواهد بود.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای راهبردی متشکل از وزرا و روسای نهادهای ذیربط و تعدادی از افراد به منظور هدایت، هماهنگی و نظارت بر سند مصنوعی اطلاعات ملی تشکیل می شود . .

همچنین سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل و اساسنامه این سازمان ظرف مدت 3 ماه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.

در این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصول کلی خانه ملی گفت و گوی آزاد نیز به تصویب رسید و حسن رحیم پور ازغدی از سوی این شورا به عنوان رئیس این اتاق انتخاب شد و انتخاب اعضای سلطنتی مجلس شورای اسلامی. هیئت امنای بنیاد ملی پویانمایی نیز از دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

آغاز تدوین سند از سال 2018.

سال گذشته بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این سند گفت: تهیه این سند از سال 1397 در دفتر معاونت علمی رئیس جمهور آغاز شد. ابتدا استراتژی های ملی سایر کشورها در زمینه هوش مصنوعی را به مدت یک سال و نیم، دو سال مطالعه کردیم و در نهایت در سال 1400 نسخه اولیه سند تهیه و به وزارتخانه ها به ویژه وزارت علوم ارسال شد. ، پژوهش و فناوری و دانشگاه ها و حوزه های علمیه را برای دریافت نظرات هر دو فضا ارائه کردیم و آن دیدگاه ها همه در سند منعکس شد و سند تا رسیدن به یک سند قابل قبول بارها چکش خورد.

وی ادامه داد: در این سند بحث ارزش‌ها و مسائل اساسی و ارکان ارزشی خودمان و نیز الزامات جهانی را دیده‌ایم و در نهایت بر اساس آنها به یک بیانیه و چشم‌اندازی رسیده‌ایم. همچنین این سند مجموعه ای از راهبردها، شاخص ها و معیارها را برای پایش محیط کشور در حوزه هوش مصنوعی تعریف می کند و نحوه بکارگیری این فناوری در صنعت و ایجاد اکوسیستم تجاری هوش مصنوعی در کشور را مد نظر قرار می دهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40617

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.