به گزارش اخبار اقتصادی، سرانجام پرونده تبادل زندانی و آزادی ۶ میلیارد از ایران بسته شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اواسط دوشنبه اعلام کرد که دارایی های آزاد شده از ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) به دولت و ملت تحویل داده می شود و تبادل زندانیان نیز انجام می شود. محل. کنعانی همچنین گفت: امکان میانجی گری مذاکرات برای لغو تحریم ها در خارج از مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

با این خبر کاهش قیمت ها در بازار آغاز شد. قیمت دلار هرات با قیمت 49 هزار و 450 تومان شروع به کار کرد و قبل از این خبر بین 49 هزار و 450 تا 550 تومان در نوسان بود، اما پس از این خبر کاهش یافت و به حمایت 49 هزار و 200 تومان رسید.

در معاملات بعدازظهر، پول ایران به 6 بانک ایرانی منتقل شد و پس از آن زندانیان با هواپیمای قطری که روز دوشنبه وارد تهران شد، راهی دوحه شدند. قیمت دلار در آینده با 49 هزار و 200 تومان در مرز باقی ماند و 100 تومان افزایش یافت. قیمت بند با کاهش کانال 50 هزار تومان ضرر کرد و قیمت سکه همین کانال از 28 میلیون به 27 میلیون رسید.

چرا بازار تا این حد سقوط نکرد؟

معامله گران می گویند بازار در اوج خبر خوش فقط 300 تومان افت کرد که معامله ضعیفی است. به گفته آنها، اگر این خبر در سال های گذشته اتفاق می افتاد، نوسانات بازار بیشتر می شد. از این حیث، گروهی از تجار مدعی هستند که پیش از این بازار با این خبر منفجر می شد، اما اکنون بازارساز از نرخ ارز هرات صحبت می کند و کنترل این بازار را در دست دارد. گروهی هم معتقدند از آنجایی که کل بازار به دلیل آزادی زندانیان فروخته می شود، خریدار به سختی پیدا می شود و این باعث فرسایش بازار می شود.

به گفته آنها، وقتی کل بازار بداند که زندانیان آزاد خواهند شد و از قبل منتظر آن باشند، هیچ اتفاق مهمی رخ نخواهد داد، در واقع زمانی که اکثر معامله گران را غافلگیر کند، بازار سقوط خواهد کرد. می گویند هم بانک مرکزی و هم پیشکسوتان فعلا افت شدید نمی خواهند و وقتی هواداران خریدار شوند، اصلاح شروع می شود.

البته پس از فرود هواپیمای حامل اسرا در دوحه، خبرهای منفی به بازار مخابره شد. ابتدا آمریکا احمدی نژاد و وزارت اطلاعات را تحریم کرد. دو جو بایدن وی در واکنش به توافق مبادله زندانیان اظهار داشت که این کشور پس از تبادل زندانیان به تحمیل هزینه ها به ایران ادامه خواهد داد. علاوه بر این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که ما توافق تبادل زندانیان با ایران را در چارچوب اقدامات اعتمادساز برای ایجاد روابط بهتر نمی دانیم.

به گفته کارشناسان فنی، در صورت از بین رفتن حمایت 10 میلیون و 80 هزار تومانی طلای مذاب، در کوتاه مدت به سطح حمایتی 10 میلیون و 20 هزار تومانی می رسد. در میان مدت اگر کانال 10 میلیونی از بین برود، حمایت مهم 9 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.

موضوع بازار روز دوشنبه بار دیگر گزارش ایبنا، رسانه نزدیک به بانک مرکزی بود. ایبنا در این گزارش می گوید که دلار در بازار هرات یکی از بازارهای ارتباط دهنده با تهران به 48 هزار و 500 تومان رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داد که قیمت دلار هرات در معاملات روز دوشنبه تحت حمایت 49 هزار و 200 تومانی نتوانست حفظ شود.