به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته سوم شهریور ماه بیش از 86 درصد از عرضه محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد. در هفته منتهی به جمعه 3 شهریورماه، بیش از 106 هزار تن انواع محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. برای این محصول 141 هزار و 800 تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 91 هزار تنی محصولات پلیمری در این بازار شد. البته طی هفته سوم شهریورماه، عرضه محصولات پلیمری کاهش یافته بود و به کمترین میزان از ابتدای تابستان رسیده بود، اما با وجود کاهش عرضه، حجم فروش این محصولات نسبت به حجم فروش قبلی افزایش یافت. سال هفته

مواد شیمیایی نسبت به قبل گران تر می شوند

در هفته سوم شهریورماه 62 درصد از عرضه مواد شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد. در این بازه زمانی حجم عرضه افزایش چشمگیری داشت به طوری که 50 هزار تن محصولات شیمیایی در رینگ فیزیکی عرضه شد که حدود 38 هزار تن تقاضا و در نهایت 31 هزار و 400 تن به ثبت رسید. محصولات شیمیایی از این بازار به بازار عرضه شد.

قیمت پایه مواد شیمیایی برای عرضه در هفته پایانی شهریورماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی با رشد قیمت در اکثر محصولات اعلام شد. در حالی که نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی بدون تغییرات محسوس برابر با 37 هزار و 500 تومان بود. افزایش قیمت مواد شیمیایی در بازارهای جهانی منجر به افزایش قیمت بیشتر مواد شیمیایی شد.

افزایش قیمت نهاده های انرژی در جهان در میان مدت از رشد قیمت مواد شیمیایی در بازارهای جهانی حمایت کرده است و این موضوع سیگنالی برای رونق رینگ داخلی خواهد بود.

نفتا با کمک پلیمرها به دست می آید.

قیمت پایه محصولات پلیمری برای عرضه در هفته پایانی شهریور ماه از سوی ستاد توسعه صنایع تکمیلی اعلام شد که از قیمت اکثر گروه های کالایی کاهش یافت. اگرچه نرخ ارز در تعیین قیمت پایه تغییر چندانی نداشت، اما تضعیف قیمت جهانی عامل این کاهش قیمت بود. این در حالی است که نفتا به عنوان اصلی ترین ماده اولیه مورد استفاده در تولید اکثر محصولات پلیمری، طی هفته های اخیر مسیر افزایش مستمر قیمت را طی کرده است و این موضوع ممکن است در میان مدت قیمت این محصول را حمایت کند.

نفتا بازدهی 3.9 درصدی در دوره هفتگی و رشد 10.6 درصدی در دوره ماهانه را به ثبت رساند و روز جمعه 24 شهریورماه با قیمت 704 دلار در هر تن به فروش رسید. این افزایش تعرفه حمایت از افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران است. ادامه رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر، تحت تأثیر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، از رشد نرخ نفتا در میان مدت حمایت می‌کند. نفتا در طی فرآیند پالایش نفت خام تولید می شود، بنابراین قیمت آن با بنزین همبستگی بالایی دارد.