• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
3

نشانه سقوط بازار سرمایه/ آیا ارزهای رمزپایه نظارتی دارند؟

  • کد خبر : 43752
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
نشانه سقوط بازار سرمایه/ آیا ارزهای رمزپایه نظارتی دارند؟

اکو ایران: مقررات در حوزه ارزهای رمزپایه دارای ابهامات و موانعی است که شرایط را در ایران سخت می کند.

اخبار اقتصادی، بازار ارز به اندازه روز سه شنبه نوسان نداشت و قیمت ها در بازار ارز متضرر شدند. تتر و دلار تهران امروز بیشترین تغییر قیمت را تجربه کردند. دلار تهران نسبت به روز پنجشنبه ۲۵۰ تومان کاهش را ثبت کرد و تتر نیز به موازات دلار تهران با کاهش ۲۴۰ تومانی وارد کانال ۵۹ هزار تومانی شد.

دلار تهران در محدوده 59 هزار و 550 تومان و تتر در محدوده 59 هزار و 900 تومان قرار دارد. افزایش 10 تومانی حباب درهم را به محدوده 311 تومان رساند که بالاترین حباب در ماه گذشته است. کاهش قیمت دلار تهران و افزایش قیمت درهم امروز حباب درهم را افزایش داده است.

قیمت سکه نسبت به یکشنبه 20 شهریور تغییری نکرده است.

اجاره بها با توجه به تفاوت نرخ ارز چقدر است؟

به گزارش فارس، محمدرضا پورابحیمی رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که مردم کالاها را با نرخ دلار آزاد خریداری می کنند و سالانه 400 میلیارد تومان از درآمد حاصل از تفاوت نرخ ارز برداشت می کنند. در دست صادرکنندگان و واردکنندگان است.

بر اساس بررسی اکوایران بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، به نظر می رسد کل کسری بودجه دولت در سال 1403 همراه با کسری تراز عملیاتی، نزدیک به 1000 همات باشد. مقایسه این دو رقم نشان می دهد که درآمد حاصل از تفاوت نرخ ارز برابر با 40 درصد کسری بودجه و کسری تراز عملیاتی بازار سرمایه است.

اما در مورد مقررات در زمینه ارزهای دیجیتال چه می شود؟

طبق اعلام معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، پیش نویس سند رگولاتوری حوزه ارزهای رمزپایه تهیه شده و نظرات فعالان، دستگاه های اجرایی و کارشناسان این حوزه نیز درخواست خواهد شد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز اقداماتی را برای تنظیم حوزه ارزهای رمزپایه انجام داده اند، اما این موضوع در داخل ایران مشکلاتی دارد که مقررات را دشوار می کند.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال قانونی اعلام نشده و از سوی دیگر موضوع تحریم‌های ایران باعث سردرگمی در معاملات ارزهای دیجیتال شده است. زیرا صرافی های بزرگ بین المللی تراکنش های ارزهای دیجیتال ایران را پوشش نمی دهند و ایرانی ها به دلیل شرایط تحریم تراکنش های ارزهای دیجیتال و دریافت خدمات صرافی با مشکل مواجه هستند. علاوه بر این، ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین، ردیابی و ردیابی کیف پول‌های ارز دیجیتال را آسان‌تر می‌کند و ریسک را کاهش می‌دهد. بنابراین مقررات در این زمینه دارای ابهامات و موانعی است که شرایط را در ایران سخت می کند.

کلید پروژه وفاق در فضای رسانه ای

درگیری های جریان های داخلی دولت و تبدیل اختلاف نظرها به درگیری در فضای رسانه ای در سال های اخیر تاثیری بر بازار ارز نداشته است. گاهی اوقات اظهارنظرهای ریشه ای فردی که در سامانه تعیین شده و در بازار ارز و کانال های تلگرامی منتشر می شود، بهانه ای برای افزایش نرخ دلار برای سویینگ ها شده است.

اکنون به نظر می رسد حرکتی در جهت رفع دو قطبی شدن به سمت توافق مسؤولان پیشرفت کشور وجود دارد. این رویداد می تواند درگیری ها و نظراتی را که در گذشته باعث آشفتگی در بازار فارکس می شد، کاهش دهد.

مصرف بنزین به رکورد رسید

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به مصرف 142 میلیون لیتری بنزین در 19 شهریور، پیک مصرف بنزین را به دلیل تعطیلات و افزایش سفرها در هفته گذشته اعلام کرد.

رکورد مصرف بنزین در شرایطی که دولت مجبور به واردات بنزین است و قیمت جهانی نفت کاهش یافته است نامطلوب است زیرا نشان دهنده افزایش هزینه ها و کاهش درآمد است و در صورت تداوم این رویه و جبران نشدن اثر درآمدی آن. می تواند تاثیر منفی بر بازار ارز داشته باشد.

سیگنال مثبت از ساعات اداری به بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفته ای که تنها سه روز معاملاتی داشت بازدهی 1.6 درصدی را به ثبت رساند و با وجود محدودیت دامنه نوسانات در بازار سرمایه، شاخص کل در سایه محدودیت ها نوسان صعودی را تجربه کرد. این هفته جریان خالص پول واقعی در بازار سرمایه مثبت بود.

گفته می شود ساعات کاری اداری از شنبه به روال قبلی باز می گردد. گرمای هوا و اهمیت صرفه جویی در مصرف از جمله دلایل تغییر ساعت کاری ادارات بود و با گذشت اواسط شهریور نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش فشار بر مصرف ناشی از گرما. ساعات کاری ادارات از روز شنبه به روال عادی خود باز می گردد که برای بازار سرمایه نشانه مثبتی است.

در فصل تابستان افزایش گرمایش هوا و قطعی برق در صنایع تاثیر انکارناپذیری بر انتظارات منفی شکل گرفته در بازار سرمایه داشته و با گذر از این بحران و با کاهش دما با نزدیک شدن به فصل پاییز نگرانی کوتاه مدت تعطیلی صنایع به دلیل گرما و خنثی شدن قطعی برق است که برای بازار سرمایه مطلوب است.

در این هفته شاخص کل بورس به بالای مقاومت دو میلیون و 100 هزار واحدی وارد شده است و در حال حاضر سطح فوق سطح حمایتی تعیین کننده از شاخص کل بورس است که باید رفتار شاخص کل بورس را ارزیابی کرد. قبل از این حمایت

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43752

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.