به گزارش اخبار اقتصادی، در روزهای پایانی فصل تابستان تعداد فروشگاه های نصب کننده تابلو حراج افزایش یافت. اما ظاهراً بسیاری از فروشگاه ها قصد فروش فوق العاده ای دارند و تغییری در قیمت محصولاتشان ایجاد نشده است. به همین دلیل «اکو ایران» از قاسم نوده فراهانی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران پرسید؛ چگونه می توانیم بفهمیم که یک فروشگاه در حال حراج واقعی است؟ گفت: پرفروش قوانین خاص خودش را دارد. فروشگاه ها برای انجام فروش فوق العاده باید مجوزهای لازم را از اتحادیه مربوطه دریافت کنند. پس از اجرای فروش فوق العاده، بازرسان صحت این فروش فوق العاده را بررسی خواهند کرد. بنابراین، بیشتر حراج ها واقعی هستند.

وی ادامه داد: کف یک مزایده 5 درصد است و سقف آن بر اساس نظر اتحادیه تعیین می شود. این نوسان نیز از نظر سودی است که محصول دارد; برخی از محصولات تمایل به تخفیف بیشتر و برخی دیگر کمتر دارند. یک فروشگاه نمی تواند به تنهایی حراج غیرمعمولی را آغاز کند. از طرف دیگر، اگر فروشگاهی تابلوی فروش ویژه نصب کند، نمی تواند تخفیف بدهد. اگر این یک حراج واقعی نباشد، با آن برخورد می شود.

نوده فراهانی تاکید کرد: این فروش های فوق العاده با درصدهای تخفیف متفاوت و بسته به محصول برای توزیع با قیمت کمتر به مصرف کننده است.

وی گفت: در حال حاضر به مناسبت بازگشایی مدارس، فروش فوق العاده پاییزه لوازم التحریر و سایر اقلام مرتبط از جمله کیف، کفش و پوشاک نیز قابل تخفیف است.

نوده فراهانی افزود: اتاق اصناف ایران طبق روال هر سال و با در نظر گرفتن روزهای آتی بازگشایی مدارس، بازرسی از بازار اقلام پرمصرف مهرماه را افزایش داده است. از این نظر کنترل قیمت فروش و ارائه فاکتور فروش معتبر یکی از اولویت ها می باشد. همچنین واحدهای عرضه کننده لوازم التحریر از عرضه هرگونه نوشت افزار با تصاویر غیر اخلاقی و ضد ارزشی خودداری کنند.