• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

  • کد خبر : 38370
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

بر اساس مصوبه مجلس، مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از نقل و انتقال اوراق یا دارایی های معامله شده در بهابازار (بورس) و در بازارهای خارج از بهابازار (بورس) مانند صندوق های کالایی، صندوق های املاک و مستغلات و گواهی سکه طلا. سپرده آنها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند.

اخبار اقتصادی، مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سفته بازی و سودجویی و ماده 12 را به همراه 8 تبصره این طرح اصلاح کرد.

بر اساس این گزارش، بر اساس تبصره 7 مقرر شد سود سرمایه ناشی از نقل و انتقال اوراق یا دارایی های معامله شده در بورس ها و بازارهای خارج از بورس از قبیل صندوق های کالایی، صندوق های املاک، املاک و اوراق گواهی سپرده ارزی. طلا مشمول مالیات نخواهد بود.

تبصره 7 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 7- عواید سرمایه‌ای ناشی از نقل و انتقال اوراق یا دارایی‌های معامله شده در بهابازار (بورس) و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های مستغلات و گواهی سپرده طلای ارزی مشمول آن نمی‌شود. امور مالیاتی این فصل

محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی شهر سوداگر را فردی خواند که به قصد سوء استفاده وارد بازار می شود و مقدار زیادی ارز، طلا و خودرو می خرد، مثلاً سه ماه بعد آنها را به قیمت چند برابر می فروشد و می فروشد. سود می گیرد. اجرای این طرح از این امر جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: در واقع تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سفته بازی هستند که آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی پردازند و فقط سودهای کلان می برند و از شرایط تورمی شدید سوء استفاده می کنند.

تاثیر مالیات بر سفته بازی در بازارها

محمدرضا پورابحیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از اجرا و تاثیر قانون مالیات بر سفته بازی برای مهار نرخ ارز، مسکن، خودرو و طلا و تاثیر آن بر رونق بازار سرمایه‌گذاری خبر داد. لایحه فوق امروز با اصلاح ایرادات شورای نگهبان به تصویب رسید.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه ورود منابع به بازار کارگزاری باعث افزایش قیمت ها می شود، گفت: در واقع بازار معاملات به بازار گرانی تبدیل شده است که معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این طرح سعی شده است چهار دارایی خودرو، طلا، ارز و خانه مشمول قانون شود که تاثیر آن در حوزه سفته بازی حداقلی باشد.

وی گفت: تمامی معاملاتی که با هدف سفته بازی در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو انجام می شود پس از قانون شدن این طرح محدود می شود. انتقال منابع به اقتصاد واقعی، تولید و اشتغال در نظام اجرایی کشور.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38370

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.