به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت دلار هرات پس از یک پله افزایش در روز دوشنبه، روز سه شنبه با قیمت 49 هزار و 300 تومان آغاز شد و پیش از انتشار اخباری مبنی بر مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به 49 هزار و 400 تومان رسید. نگهبان بلند شده بود.

در نیمه اول بازار خبر به رسانه ها رسید که مذاکره کنندگان هسته ای مجوز مذاکره مستقیم با آمریکا را دریافت کرده اند. این خبر باعث افزایش قیمت شد. دلار هرات تا حمایت به 49200 تومان کاهش یابد. اما این خبر بعدا تکذیب شد و قیمت دلار در این سطح باقی ماند و روی 49 هزار و 280 تومان بسته شد. معامله گران می گویند این خبر باعث شد قیمت دلار نسبت به دوشنبه آرام باشید.

سیگنال جهانی اونس برای سکه ها و ریخته گری ها

اگرچه قیمت دلار در رنج بود اما با سقوط انس، ارز ذوب شد. طلای جهانی قیمت ارز به حدود 27500000 تومباس رسید و قیمت طلای آب شده 10000000 کاهش یافت. قیمت سکه قیمت رفاه در معاملات روز سه شنبه به کانال 26 میلیون تنی سقوط کرد و دوباره افزایش یافت.

با ادامه بازار، سخنان صدراعظم توجه تجار را به خود جلب کرد. امیر عبداللهیان روز سه‌شنبه گفت ژاپن طرحی را برای ازسرگیری و احیای مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک پیشنهاد کرده است.

گروهی از معامله گران معتقدند اخباری مبنی بر مذاکره و تکذیب در حال رخ دادن است و این خبر به بیرون درز کرده است. گفتند خبر توافق موقت مثل این خبر تکذیب شد اما واقعیت داشت.

اما بدبینان بازار می گویند که خبر مبادله زندانیان و آزادسازی منابع آمد و قیمت دلار پایین نیامد و حالا خبرهایی از FATF و مذاکره مستقیم با آمریکا به بازار می آید. به گفته آنها این خبر به شکل عجیبی به بازار می رسد و قیمت پایین نمی آید، نتیجه آنها این بود که این خبر برای کنترل قیمت دلار است تا قیمت افزایش نیابد. آنها هشدار دادند که از آنجایی که این خبر باعث کاهش قیمت نمی شود، در صورت از دست دادن رنگ ممکن است هزینه سوخت افزایش یابد.

به جنبه های فنی بازار نگاه کنید

کارشناسان فنی معتقدند تا زمانی که قیمت بالای خط حمایت است، ماهیت بازار نزولی نیست و خریدارانی در بازار وجود دارد، اما صندوقدار هنوز وارد نشده و می ترسد. بر اساس این دسته، اصلاحات بازار ممکن است تا دو هفته آینده ادامه یابد. معامله گران فنی معتقدند قیمت دلار بین 48 هزار و 800 تا 49 هزار و 400 تومان گیر کرده و در صورت از دست دادن حمایت از پایین، فشار فروش در بازار افزایش می یابد. اگر قیمت مقاومت 49 هزار و 400 تومانی را بشکند، ممکن است تا 49 هزار و 600 تومان نیز افزایش یابد.

دو نقطه اول بازار روز سه شنبه مربوط به نرخ ارز دو کشور همسایه است که دقیقا برعکس عمل کرده اند. ابتدا ارزش لیر ترکیه در روز سه شنبه به پایین ترین سطح خود یعنی 27.5 در برابر دلار رسید. اما از سوی دیگر، بر اساس گزارش بلومبرگ، طالبان در سه ماهه اول سال 2023 عملکرد بهتری در حفظ پول ملی در سراسر جهان داشتند.

آخرین نکته روز چهارشنبه گفته شد. بازار ارز هرات تعطیل است و شهرک فردا به پنج شنبه موکول می شود.