به گزارش اخبار اقتصادی، نرخ تورم ماهانه مجموع در مرداد ماه سال جاری افزایش یافت و به 2.4 درصد رسید. تورم تمام دهک‌های هزینه‌ای نیز در مردادماه بیشتر از تیرماه بود، اما فشار تورمی بر همه دهک‌ها به یک اندازه تأثیر نداشت و بیشترین تأثیر را بر میانگین دهک‌ها داشت.

از سوی دیگر تورم ماهیانه گوشت نیز در مرداد ماه سال جاری افزایش یافت و به 7.5 درصد رسید. از آنجایی که الگوی تغییرات سهم گوشت در تورم ماهانه دهک ها با الگوی تغییرات تورم ماهانه کل آنها همخوانی دارد، به نظر می رسد بالاتر بودن تورم ماهانه در دهک های متوسط ​​ناشی از افزایش قیمت گوشت باشد. و محصولات آن

افزایش تورم ماهانه در ماه دوم تابستان

نرخ تورم ماهانه که در خرداد و تیرماه 2 درصد ثابت مانده بود، در دومین ماه تابستان به چرخه صعودی بازگشت و به 2.4 درصد رسید. یعنی خانوارهای کشور در مرداد ماه سال جاری 2.4 درصد بیشتر از تیرماه برای خرید سبد کالا و خدمات مشخص هزینه کرده اند. البته این افزایش برای همه دهک های جامعه یکسان نیست و بررسی ها نشان می دهد که طبقه متوسط ​​بیشترین آسیب را دیده است.

تورم مرداد بر اساس عشر

تورم ماهانه دهک اول که نشان دهنده فقیرترین قشر جامعه است، از 1.68 درصد در تیرماه به 2.36 درصد در مرداد افزایش یافت. این نرخ تا دهک سوم روند صعودی خود را حفظ کرده است به طوری که خانوارهای دهک سوم و چهارم تورم ماهانه معادل 2.57 درصد را تجربه کرده اند.

بیشترین تورم ماهانه ثبت شده در مردادماه سال جاری مربوط به دهک پنجم است که به نرخی معادل 2.61 درصد رسیده است، در حالی که این رقم در تیرماه 1.94 درصد بوده است. پس از آن تورم دهک روند نزولی به خود گرفته است به طوری که تورم ماهانه دهک دهم که نشان دهنده ثروتمندترین قشر جامعه است حتی از این نرخ در دهک اول کاهش یافته و به 2.2 درصد رسیده است. تورم ماهانه این دهک در تیرماه زیر 2 درصد برآورد شد.

بنابراین تورم ماهانه دهک پنجم بیشترین و تورم ماهانه دهک دهم کمترین نرخ ثبت شده در مرداد ماه امسال است.

تاثیر گوشت بر تورم ماهانه عشر

مشارکت گوشت در تورم ماهانه نشان می دهد که در هر دهک افزایش می یابد قیمت گوشت تورم ماهانه آن عشر چقدر افزایش یافته است. به عنوان مثال تورم ماهانه دهک هفتم 2.6 است. سهم گوشت از تورم این دهک نشان می دهد که 0.79 درصد از تورم 2.6 درصدی دهک هفتم متاثر از تورم دهک هفتم است. افزایش قیمت گوشت بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که الگوی سهم گوشت در تورم با الگوی تورم ماهانه در هر دهک مطابقت دارد. به عبارت دیگر، در دهک هایی که سهم گوشت از تورم بالاست، تورم ماهانه بالاتر و در دهک هایی که سهم گوشت از تورم کمتر است، تورم ماهانه آن دهک محقق شده است. . می توان گفت افزایش قیمت گوشت و نرخ تورم این محصول در مرداد ماه دلیل آن است. تورم ماهانه گوشت در تیرماه 5.3 درصد و در مردادماه به 7.5 درصد رسید.

بنابراین به نظر می‌رسد افزایش تورم ماهانه گوشت در مرداد ماه و تأثیر بیشتر آن بر میانگین دهک‌ها دلیل افزایش تورم ماهانه در این دهک‌ها باشد.