• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

«قفقاز صلح» نوید توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو را می دهد

  • کد خبر : 27578
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۰۴
«قفقاز صلح» نوید توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو را می دهد

به گزارش اخبار اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» در دیدار و مذاکره با «الهام علی اف» بر اهمیت و ضرورت تقویت و توسعه همکاری ها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در چارچوبی جامع، مشخص و پیش رو تاکید کرد. -به دنبال کرد در خصوص طرح بزرگراه ایران تصریح کرد: طرح ترانزیت «ایران راه» در راستای برنامه های کلان جمهوری آذربایجان است و می تواند فصل جدیدی از همکاری در ترانزیت و لجستیک را برای قطعات باز کند.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه تاکید کرد: طرح جامع ارتقای ترافیک سالانه تا 15 میلیون تن تا سال 2030 در همه حوزه ها ترسیم شده و برنامه عملیاتی آن باید پیگیری شود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: شرایط جدید منطقه در کنار صلح می تواند نویدبخش آینده ای روشن در افزایش مبادلات اقتصادی و توسعه روابط باشد. در شرایط جدید صلح، گسترش همکاری های راهبردی بین دو کشور ضروری است.

وی بیان کرد: بر اساس طرح «ایران راه»، کریدور ارس از آقبند به جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرا می شود.

بذرپاش با یادآوری بیانیه سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در سپتامبر 2022 موسوم به بیانیه باکو در مورد توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب، از این توافق به عنوان یک الگوی جامع، قاطع و آینده نگر یاد کرد و گفت: این بیانیه شامل زمینه های کلیدی اساسی و مهم برای توسعه ظرفیت، حمایت و اقدامات متحول کننده طرفین در راستای توسعه همکاری همه جانبه و محدود به کریدور شمال-جنوب نیست.

وی ادامه داد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب با عنایت به نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه (23 تیر 1402 – ژوئیه) در تهران اعلام می کند. 5 جولای 2023) در تهران.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در برنامه پنج ساله توسعه آینده کشورمان رشد ترانزیت و تحول در لجستیک و شاخص های عملکرد آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که فرصت ارزشمندی است. . برای توسعه روابط دو کشور.

بذرپاش در بخشی دیگر از سخنان خود خواستار تخلیه آب سد «خدافرین» بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در 240 کیلومتری شمال شرق شهر تبریز، حد فاصل پل خدآفرین و پل “ساریجالو” ” دهکده.

وی بر ارتقای مبادلات نفت و گاز با همکاری ترکمنستان تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمادگی ایران برای تسهیل سرمایه گذاری و حضور تجار در ایران، از تشکیل کارگروهی برای شناسایی موانع در روابط اقتصادی دو کشور، رفع موانع مبادلات بانکی و اعلام آمادگی گفت. برای همکاری بیشتر در بخش نفت و گاز و گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و احداث شهرهای صنعتی، احیای بازارچه مرزی آستارا و احداث مشترک سدها.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در این مذاکره به موضوع حمل و نقل پروژه آستارا – آستارا، ساخت پل آقبند، تسهیل تردد ناوگان ایرانی در آذربایجان و ضرورت توسعه همکاری ها در زمینه کشتی های حضوری در دریای خزر.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27578

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.