به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته اول شهریورماه ۹۵ هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. این رقم معادل 79 درصد عرضه بوده است که می توان گفت صعود رینگ محصول ادامه داشته است.

روز دوشنبه 15 شهریور ماه 120 هزار تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران فروخته شد. 182 هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 95 هزار تن شمش فولاد در این بازار شد.

روز دوشنبه 6 شهریورماه شمش فولاد با قیمت پایه کیلویی 18900 تا 20000 تومان در دایره صنعتی بورس کالا عرضه شد. متوسط ​​قیمت فروش شمش فولاد در این بازار به 20 هزار و 300 تومان رسید. بنابراین، شمش فولاد در آن روز در محدوده قیمت پایه فروخته شد و برتری تقاضا بر عرضه، مدعیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر ترغیب نکرد.

در دو هفته اخیر قیمت پایه به کانال قیمت 20 هزار تومان رسیده است. اگرچه حجم عرضه در این بازه زمانی کاهش یافته و حجم تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است، اما متقاضیان در رقابت قیمتی برای جلب مشارکت قابل قدردانی نیستند. این سوال حاکی از آن است که خریداران شمش قیمت این محصول را در سطح فعلی 20000 تومان برآورد می کنند و حاضر به خرید محصول با قیمت بالاتر نیستند.

گرانی مانع رقابت قیمت می شود

این در حالی است که شمش فولاد در ششمین روز از شهریور ماه با نرخ 18 هزار و 900 تومان به ازای هر 20 هزار و 400 تومان به رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ارسال شد. شرکت های فولادی در شرایط فعلی ارزهای حاصل از صادرات را با قیمت 38 هزار تومان در سامانه مبادلاتی به فروش می رسانند، بنابراین قیمت فروش شمش فولاد صادراتی فوب خلیج فارس معادل 17 هزار و 480 تومان خواهد بود. حتی با احتساب نرخ ارز 42 هزار تومانی در سامانه دوم ارزی، قیمت ریالی شمش صادراتی کشور به 19 هزار و 300 تومان می رسد. بنابراین باید اذعان داشت که قیمت پایه تعیین شده برای عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بسیار بیشتر از قیمت صادراتی است. گرانی شمش فولاد در بازار داخلی، هزینه تولید محصولات نورد را افزایش داده و بر رکود حاکم بر معاملات این بخش می‌افزاید. در این شرایط، اعطای مجوز خرید شمش فولاد به هر فردی بدون کد بهینه‌سازی، حضور سرمایه‌جویان را در دایره شمش فولاد افزایش می‌دهد و رقابت منفی بین توزیع‌کنندگان و کارخانه‌ها به بخش تولید آسیب می‌زند.