• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

فشار تورمی مسکن بر کارگران

  • کد خبر : 25972
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
فشار تورمی مسکن بر کارگران

افزایش بیش از حد قیمت خانه و اجاره باعث شده حتی کسانی که با وجود پشت سر گذاشتن یک سری چالش ها در سال های اخیر توانسته بودند مشکل تامین سرپناه را حل کنند، اکنون خود را قادر به خرید یا اجاره خانه نمی بینند.

در این میان کارگران اقشار حداقل دستمزد بیشترین آسیب را متحمل شده اند. محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در این خصوص به تحلیل بازار گفت: با شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی خانوار مردم تا پایان ماه نمی توانند به حقوق خود برسند و نمی توانند مایحتاج خانواده خود را تامین کنند. بنابراین بسیاری حتی نمی توانند اجاره خانه را پرداخت کنند و در خانه مشکل دارند. وی ادامه داد: این روند معضلی است که نیاز به بررسی ندارد و همه خانواده های جوان درگیر آن هستند و اگر خانه پدری به آنها کمک نکند مشکل بیشتر می شود. این بدان معناست که در آینده ای نه چندان دور نه تنها با مشکل خانه دار شدن، بلکه با مشکل اجاره مسکن نیز مواجه خواهیم بود که شروع شده و نیازمند توجه بیشتر دولت است.

به گزارش تجارت نیوز، مدت هاست که تورم در بخش مسکن و اجاره از تورم عمومی جامعه فراتر رفته است و مشاهدات نشان می دهد که افزایش دستمزد کارگران در سال 1402 پاسخگوی نرخ رشد اجاره بها نبوده است. حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 با تورم بالای 40 درصد حدود پنج میلیون و 300 هزار تومان برآورد شده و حق مسکن آنها تنها 900 هزار تومان است. بررسی‌های تجارت نیوز نشان می‌دهد که اکنون مستاجران برای اجاره حداقل خانه مناسب برای یک خانواده در تهران حداقل ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۵ میلیون تومان اجاره می‌دهند و باید نه تنها حق مسکن، بلکه کل حقوق پایه خود را در این بخش خرج کنند. .

اگرچه در آخرین جلسه شورای عالی کار مقرر شد در صورت تداوم تورم جلسه وزارت کار برای افزایش دستمزد کارگران تشکیل شود و اکنون کارگران منتظر تشکیل جلسه شورای عالی کار با تمرکز هستند. در بحث دستمزد و معیشت کارگران، اما حتی اگر این افزایش دستمزد دو برابر شود، با توجه به شرایط فعلی، همه آن مبلغ باید به سمت هزینه های مسکن برود.

این وضعیت فقط به کارگران جامعه محدود نمی شود. گزارش اخیر مرکز آمار ایران از میانگین درآمد خانوارهای شهری و روستایی نشان می دهد که در سال 1401 توزیع درآمد خانوار چندان مشخص نبوده است. نسبت مسکن، سوخت و روشنایی بر اساس نموداری که مرکز آمار ایران از مخارج خانوارهای شهری منتشر کرده، 1.38 درصد بوده است. البته تورم واقعی که مردم در زندگی خود احساس می کنند در برخی موارد به بالای 60 درصد رسیده است.

بنابراین، اگرچه بیشترین فشار تورم مسکن در بخش کار متمرکز است، اما همه کم و بیش با آن مبارزه می کنند. تورمی که هنوز نمی توان آن را پایان تلقی کرد و به گفته کارشناسان ممکن است در شرایط بدتری رخ دهد.

آرمان امروز

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25972

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.