• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

عدم تعادل قدرت به 1403 منتقل شد.

  • کد خبر : 37367
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
عدم تعادل قدرت به 1403 منتقل شد.

اکوایران: از نگاه فعالان صنعت برق امسال، عدم تعادل انرژی همچنان ادامه دارد. زیرا معتقدند سطح تولید همچنان پایین تر از سطح مصرف خواهد بود. بر اساس پیش بینی فعالان صنعت در سال 1403، عدم تعادل برق حدود 7 درصد رشد می کند و به گفته برخی دیگر، در تابستان 1403 تعداد خاموشی های صنایع از 2 روز به 3 روز افزایش می یابد.

اخبار اقتصادی، عدم تعادل انرژی کمتر از یک دهه است که صنایع مختلف از کوچک تا بزرگ را نگران کرده است. نارضایتی که در سال های اخیر باعث کاهش تولید و به تبع آن کاهش صادرات محصولات ایرانی شده است. اما امسال با عدم تعادل انرژی و به خصوص عدم تعادل الکتریکی نیز مواجه هستیم؟

سعید صادقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، سال گذشته پیش‌بینی کرد که از آنجایی که ظرفیت جدیدی به بخش تولید برق اضافه نشده است، چالش اختلاف در سال جدید پررنگ‌تر خواهد شد. به گفته وی، سال گذشته شهرک ها با دو روز قطعی برق در هفته مواجه بودند که به نظر می رسد این رقم در سال 1392 به سه روز افزایش یابد.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «اکوایران» گفت: امسال هم در برق و هم در گاز با عدم تعادل مواجه هستیم. به طور خاص در مورد برق باید بگویم که نارضایتی دوباره افزایش خواهد یافت. زیرا در تابستان سالانه 6-7 درصد رشد مصرف برق خواهیم داشت. در حالی که تولید در حوزه گرمایش برای جبران رشد مصرف کافی نبوده است. البته در بخش انرژی های تجدیدپذیر گام های خوبی برداشته شده است. به همین دلیل امسال 6 تا 7 درصد بیشتر از سال گذشته با قطعی برق در تابستان مواجه هستیم. البته امسال مانند گذشته در بخش داخلی مشکلی نخواهیم داشت اما در بخش صنعت مشکل خواهیم داشت.

وی همانند گذشته تاکید کرد که بخش خصوصی راه حل مناسبی برای رفع عدم تعادل برق دارد و می تواند مشکل را حل کرده و بار دولت را کم کند. اما متاسفانه رویکرد دوستان ما در دولت رویکرد درستی نیست. آنها هنوز معتقدند که می توانند مشکلات را بدون کمک بخش خصوصی حل کنند. اگر ممکن نیست، در گذشته امکان پذیر نبوده و هنوز هم ممکن نیست.

صالحی تاکید کرد: نارضایتی با رویکرد فعلی کاهش نخواهد یافت. وی گفت: کار در حوزه انرژی کار زیربنایی است و حداقل دو یا سه سال طول می کشد تا سرمایه گذاری به برق تبدیل شود. قطعا یک سال دیگر مشکل حل نمی شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران همچنین ابراز امیدواری کرد: امسال سالی باشد که بخش خصوصی در اقتصاد حضور بیشتری داشته باشد و دولت کاهش یابد تا تضادها در حوزه انرژی از بین برود. ظرف دو یا سه سال حل شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37367

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.