به گزارش اخبار اقتصادی، بازار مالی بورس کالای ایران در بحبوحه جنگ باریکه غزه به مقصدی برای جذب نقدینگی از دست رفته در کشور تبدیل شد و هجوم نقدینگی قابل توجه در سپرده معاملات گواهی به شمش طلا حجم و ارزش را افزایش داد. از معاملات انجام شده در این بازار

روز شنبه 15 اکتبر با حمله نیروهای حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، آتش جنگ جدیدی در خاورمیانه شعله ور شد و این جنگ تا امروز ادامه دارد. پس از این حمله و آغاز جنگ جدید در خاورمیانه، طلا به عنوان دارایی ایمن در مواقع بحران، با افزایش ثروت تاجران در بازار جهانی مواجه شد. این رویه در بازار داخلی نیز وجود داشت و همین امر باعث افزایش قیمت دارایی های مبتنی بر طلا در بازار داخلی شد.

وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه و افزایش ارزش دارایی های مبتنی بر طلا در بازار فیزیکی و در بازارهای سهام؛ این امر باعث شد که سرمایه جدید به بازار سپرده شمش طلا که به تازگی تأسیس شده است، جریان یابد. به این ترتیب با گذشت سه هفته از آغاز این جنگ، تحولی شگرف در روند معاملات بازار گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس کالای ایران رخ داد.

حلقه گواهی سپرده شمش طلا در پایان مارس سال گذشته راه اندازی شد. این بازار در شش ماهه اول سال نسبتاً موفق به جذب نقدینگی بوده است. اما وقوع جنگ در نوار غزه روند معاملات این بازار را تغییر داد و باعث شد تا این بازار به عنوان ابزاری نوین معاملاتی با استقبال کم سابقه فعالان بازار سرمایه مواجه شود. در واقع ترس از کاهش ارزش پول ملی پس از شروع این جنگ منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شد و نقدینگی از دست رفته به سمت دارایی های مطمئن در دوران بحران مانند طلا هدایت شد.

جهش فروش شمش طلا در بورس

در هفته اول پس از آغاز جنگ در کرانه باختری، حجم اوراق گواهی سپرده شمش طلا از بازار مالی بورس کالای ایران با افزایش 890 درصدی از 133 هزار فقره در هفته منتهی به جمعه 23 مهرماه به 1318 فقره رسید. هزار تن در هفته منتهی به جمعه 21 اکتبر وارد شد. همچنین ارزش معاملات این بازار با جهش 967 درصدی از 396 میلیارد ریال در هفته منتهی به جمعه 23 مهرماه به 4226 میلیارد ریال رسید. این افزایش حجم و ارزش معاملات تنها مربوط به هفته اول شروع جنگ نبود. در روزهای بعد نیز حلقه شمش طلا در بازار مالی بورس کالا به سرگردانی خود ادامه داد.

در هفته منتهی به 6 مهرماه، یک میلیون و 287 هزار فقره اوراق شمش طلا به ارزش چهار هزار و 113 میلیارد ریال معامله شد. این ارقام نسبت به حجم و ارزش معاملات در هفته سوم مهرماه تغییر محسوسی نداشت و از این رو وقوع جنگ در منطقه کرانه باختری منجر به صدور گواهی سپرده شمش طلای حلقه روماق شد.

روند افزایش حجم و ارزش معاملات در دایره بازار مشتقه بورس کالای ایران در هفته اول آبان ماه ادامه داشت و این بازار همچنان مقصد نقدینگی اشتباه است. البته طی روزهای ابتدایی هفته و پس از معکوس شدن نرخ ارز در بازار آزاد، حجم اوراق گواهی سپرده شمش طلا در این بازار کاهش یافت، اما تغییر نرخ ارز از اواسط هفته موجب شد. افزایش حجم معاملات اوراق گواهی سپرده شمش طلا از روز سه شنبه.

به این ترتیب در چهار روز ابتدایی هفته جاری از شنبه 8 مهر تا سه شنبه 11 آبان ماه در مجموع 458 هزار و 700 فقره اوراق گواهی سپرده شمش طلا به ارزش یک هزار و 477 میلیارد ریال معامله شد.