به گزارش اخبار اقتصادی؛ آلمان را می توان یکی از شرکای تجاری ایران دانست، کشوری که پایان سال گذشته روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران اعلام کرد، اما همچنان جزو 5 کشور اول صادرکننده با ایران است و توانسته خود را حفظ کند. موقعیت . دو نظریه در این باره وجود دارد، برخی معتقدند با انقباض اقتصاد این کشور، این احتمال وجود دارد که روابط تجاری ایران و آلمان ضعیف شود و این امر باعث می شود این کشور شرکای تجاری ایران را کنار بگذارد. اما برخلاف این نظریه، برخی فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به اینکه پیش بینی ها حاکی از کاهش تولید این کشور اروپایی است، می توان انتظار تقویت روابط تجاری این کشور با ایران را داشت.

بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد آلمان در آخرین پیش بینی های خود از کاهش 0.4 درصدی تولید خبر داد و پیش بینی کرد که اقتصاد اصلی اروپا در سال جاری به دلیل تورم بالا، افزایش قیمت سوخت، رکود انرژی و تولید منقبض شود.

وخامت شرایط اقتصادی آلمان، بحث در مورد اینکه آیا آلمان بار دیگر “مرد بیمار اروپا” است یا اینکه آیا به طور جدی پیشنهاد خوبی داده است. اما برخی از تحلیلگران این را یک مشکل می دانند و بازار کار این کشور را با وجود چالش ها قوی می دانند.

سقوط اقتصاد آلمان

کاهش اقتصاد این کشور در حالی رخ داد که پیش‌بینی قبلی دولت برای اقتصاد آلمان از رشد 0.4 درصدی تا سال 2023 و خروج از بحران انرژی و بهبود ویژگی‌های صنعتی حکایت داشت. اما در پیش بینی اخیر این عدد کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین که باعث افزایش تورم و به ویژه هزینه های انرژی شد، اقتصاد آلمان با مشکلات بزرگی مواجه شده است. این بحران همراه با کاهش تولید صنایع مرتبط با انرژی، رشد ضعیف شریک تجاری اصلی آلمان یعنی چین و افزایش شدید نرخ بهره در منطقه یورو با هدف کنترل قیمت مصرف کننده تشدید شده است.

از سوی دیگر اقتصاد آلمان در ابتدای سال جاری وارد رکود شد و از آن زمان در تلاش برای خروج از این وضعیت بوده و رشد صفر را در سه ماهه دوم به ثبت رسانده است. در همین راستا وزیر اقتصاد آلمان در بیانیه ای اعلام کرد: در شرایط سخت ژئوپلیتیکی، کندتر از حد انتظار از این بحران خارج خواهیم شد.

همچنین صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود، اقتصاد آلمان را بحرانی ترین اقتصاد بزرگ در سال 2023 با کاهش 0.5 درصدی رشد اقتصادی معرفی کرد.

در گزارش اتاق ایران از رصد تحولات تجارت جهانی، اشاره شده است که دولت آلمان رشد اقتصادی سال آینده را 1.3 درصد و تا سال 2025 1.5 درصد پیش بینی کرده است. علاوه بر این، وزارت اقتصاد تورم سال جاری را 6.1 برآورد کرده است. درصد و کاهش این رقم را برای سال آینده پیش بینی می کند. نرخ تورم مورد انتظار برای سال 2024 2.6 درصد و برای سال 2025 2 درصد است.