به گزارش اخبار اقتصادی، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به نزدیک به 50 هزار تومان منجر به رشد قیمت سکه به حدود 29 میلیون و 100 هزار تومان در بازار شد و توانست در مجموع افزایش یابد. قیمت اوراق گواهی سپرده لازم برای دریافت سکه 29 به 1 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

حرف آخر در مورد دلار

روز گذشته افزایش قیمت دلار تا محدوده 50 هزار تومان و شایعات بدبینانه در مورد افزایش قیمت بالاتر از مقاومت روانی مذکور باعث شد تا قیمت ارز در روز دنیا گران شود و از مرز 29 میلیون و 100 هزار تومان عبور کند. قیمت طلا رو به کاهش بود این موضوع شرایطی را ایجاد کرد که قیمت گواهی سپرده ارزی بانک رفاه به عنوان پرمعامله ترین گواهینامه بازار با 4.21 درصد افزایش مواجه شد. این افزایش قیمت باعث شد هر گواهینامه به 295 هزار تومان برسد. افزایش قیمت مذکور برای سکه رفاهی بیشترین رشد قیمتی بود که روز سه شنبه در بورس کالا رخ داد.

کمترین افزایش قیمت مربوط به توکن «سکه آینده تمام طرح جدید 0411» بود که تنها 3.07 درصد تغییر قیمت داشت. به نظر می رسد در شرایطی که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از این سو به سوی دیگر کاهش یافته است، تنها عاملی که توانسته به رشد قیمت ارز در بازار داخلی کمک کند این است. افزایش انتظارات تورمی ، که خود را در قالب افزایش قیمت دلار نشان داده است.

تحولات رخ داده در معاملات گواهی سپرده سکه طی روز جاری موجب شد تا قیمت واحدهای سرمایه گذاری وجوه مبادله کالایی با پشتوانه سکه طلا افزایش یابد و به این ترتیب نماد «طلا» حدود 5 درصد رشد کرد. در این روز سایر نمادها نیز در این بازار 5 تا 6 درصد رشد داشتند.

اختلاف در دو طرف مرز

اما با کنار گذاشتن تغییرات قیمتی در بازار داخلی، در بازار جهانی، تقویت شاخص دلار همراه با افزایش بازدهی اوراق خزانه دولت آمریکا شرایطی را ایجاد کرد که در آن شاهد کاهش قیمت جهانی اونس باشیم. طلا بر این اساس، به نظر می‌رسد در شرایط تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو که منجر به افزایش نرخ بهره در این کشور در سال‌های اخیر همراه با کاهش قیمت نفت شده است، نسبت به آینده اقتصاد آمریکا خوش‌بینی وجود دارد. همراه با منطقه پولی یورو که همین سیاست آن را تقویت کرده است.

در چنین شرایطی، طبیعی است که کاهش ریسک درک شده در اقتصاد جهانی، قیمت دارایی‌هایی مانند طلا را که برای پوشش ریسک استفاده می‌شود، کاهش دهد. اما همانطور که گفته شد رشد قیمت دلار در داخل کشور شرایطی را به وجود آورده است که تقاضا برای طلا در داخل و خارج از کشور شکل می گیرد.