• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

سقوط دیوانه کننده در بازارهای سرمایه جهانی: معامله گران به دارایی های امن پناه بردند

  • کد خبر : 42534
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
سقوط دیوانه کننده در بازارهای سرمایه جهانی: معامله گران به دارایی های امن پناه بردند

اکوایران: ترس فزاینده معامله گران بازارهای جهانی از رکود اقتصادی در ایالات متحده باعث شد که معاملات آتی نزدک 100 امروز با افت 6 درصدی مواجه شود. شاخص های سهام ژاپن نیز افت تاریخی 12 درصدی را ثبت کردند.

اخبار اقتصادی، بازارهای سهام جهانی سقوط کرد و با افت شدید قیمت تمام سهام فناوری، شاخص نزدک 100 بیش از 4 درصد افت کرد. سهام ژاپن نیز بیشترین افت خود را در یک دهه گذشته ثبت کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده، معامله گران انتظارات خود را برای کاهش اضطراری نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش دادند. در همین حال، دلار کاهش یافت و بازده اوراق قرضه 10 ساله به پایین ترین سطح خود در یک سال گذشته رسید. شاخص هراس وال استریت (CBOE) نیز به بالاترین سطح خود از سال 2020 رسیده است.

در همین حال، سهام انویدیا، اپل و تسلا در معاملات پیش از بازار بیش از 7 درصد کاهش یافت. برکشایر هاتاوی روز شنبه اعلام کرد که سهام خود در اپل را 50 درصد کاهش داده است. سهام سازندگان تراشه از جمله اینتل و AMD نیز کاهش یافت.

بازارها در هفته گذشته به زیان خود ادامه دادند زیرا گزارش بازار ایالات متحده به نگرانی سرمایه گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو به اندازه کافی سریع عمل نکرده است تا از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری کند، دامن زد. این فروش باعث ایجاد احساسات منفی در بازار ژاپن شد زیرا معامله گران برای لغو معاملات حمل و نقل هجوم بردند و به تقویت ین 3 درصد کمک کرد و شاخص سهام Topix 12 درصد سقوط کرد که بزرگترین ضرر روز بود. افت چند روزه، طولانی ترین از سال 1959.

در یک مقطع، معاملات آتی نزدک تا 6.5 درصد کاهش یافت و به مکانیسم توقف معاملات نزدیک شد. این شاخص اکنون بیش از 10 درصد نسبت به اوج خود در 10 جولای کاهش یافته است و از آستانه ای عبور می کند که با تعریف اصلاح مطابقت دارد.

در این شرایط، سرمایه گذاران به دارایی های امن تری مانند اوراق قرضه دولتی و فرانک سوئیس روی آوردند. اقتصاددانان گلدمن ساکس احتمال رکود در اقتصاد آمریکا در سال آینده را از 15 به 25 درصد افزایش دادند. با این حال، آنها اظهار داشتند که احتمال وقوع این خطر محدود است و شرایط اقتصادی به طور کلی خوب است.

با این حال، قیمت‌های سوآپ در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات شدیدی بوده‌اند که منعکس‌کننده این تصور است که فدرال رزرو برای حفظ رشد اقتصادی باید سریع عمل کند.

به گفته مدیر ارشد سرمایه گذاری پریمیر میتون سرمایه گذاران، واضح است که گزارش بازار کار همه را ترسانده است. حتی خود فدرال رزرو ممکن است فکر کند که باید کاری برای بازگرداندن ثبات به بازارها انجام دهد و این می تواند کاهش نرخ بهره از چرخه آنها باشد. اما انجام این کار یک هفته پس از جلسه سیاستگذاری او بر اساس یک تکه اطلاعات بسیار غیرعادی خواهد بود.

کریستوفر دمبیک، مشاور ارشد سرمایه گذاری در Pictet Asset Management، همچنین معتقد است که قیمت گذاری در اقدام اولیه از سوی فدرال رزرو اشتباه است، زیرا علیرغم آخرین داده ها، اقتصاد نسبتا قوی باقی مانده است. به گفته وی، ما با واکنش اغراق آمیز بازار در قالب هراس مواجه هستیم، هرچند تا حد زیادی غیرمنطقی. شرایط اقتصادی در حال بدتر شدن است، اما اگر به آن فکر کنید، جای نگرانی نیست.

تمام دارایی های ریسک فروخته شد. شاخص سهام معیار تایوان 8.4 درصد سقوط کرد که بزرگترین افت از سال 1967 است که توسط شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) رهبری می شود. بهای معاملات آتی نفت برنت به 75 دلار در هر بشکه کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود از ژانویه رسید. بیت کوین نیز بیش از 10 درصد سقوط کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42534

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.