• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
0

سقوط آزاد طلای آب‌شده/ اثر قانون مالیات بر عایدی در بازار

  • کد خبر : 38458
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
سقوط آزاد طلای آب‌شده/ اثر قانون مالیات بر عایدی در بازار

اکوایران: معاملات بازار آزاد غیرقانونی و قاچاق است و مالیات فقط از بازار قانونی و معاملات قانونی اخذ می شود. شایان ذکر است نقدینگی که وارد بازار طلا، ملک و خودرو نمی شود کجاست؟

مهمترین خبری که هفته گذشته در رابطه با بازار ارز و طلا منتشر شد، خبر تصویب قانون وصول مالیات بر عایدی سرمایه ارز، مسکن، طلا و خودرو برای معاملات تجاری اشخاص حقیقی بود. این قانون هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده است، اما بازتاب آن در محافل خبری و رسانه ای بازتاب گسترده ای داشت و نکاتی درباره اجرای این قانون و تاثیر آن بر بازارها مطرح شد. اولین نکته حذف است. بازار سرمایه قانون مالیات بر درآمد که می تواند نگاه صاحبان سرمایه را به سمت سهام معطوف کند، اما نیاز به هجوم قابل توجه نقدینگی دارد. بازار سرمایه و رشد بازار سرمایه برای حمایت از سیاست‌هایی که باعث عملکرد بازار سرمایه می‌شوند، جذاب هستند. ریسک پذیری نسبت به سایر دارایی ها برای افراد حاضر در بازار سرمایه جذاب تر است.

چه نکاتی در تصویب قانون مالیات بر درآمد بازار ارز مشخص نیست؟

اما تحلیلگران بر این باورند که این قانون ممکن است برای ریال مضر باشد زیرا جبران خسارت دارایی ها را افزایش می دهد و معاملات با ریال را کاهش می دهد. دومین انتقادی که به این قانون وارد می شود این است که در علم اقتصاد همه تحلیل ها به عرضه و تقاضا بستگی دارد و همه رفتارها و پیش بینی ها با پارامترهای عرضه و تقاضا منطبق است. این قانون برای محدود کردن تقاضا در بازارهای املاک، خودرو و طلا به منظور عدم ورود نقدینگی به این بازارها در نظر گرفته شده است، اما تأثیر محدودکننده این قانون بر معاملات بازار ارز نامشخص است زیرا بازار معاملات ارز غیرقانونی و قاچاق است. و مالیات فقط در بازار قانونی اخذ می شود و می توان معاملات حقوقی را اتخاذ کرد و باید توجه داشت نقدینگی که وارد بازار طلا و املاک و خودرو نمی شود کجاست؟

این قانون ورود سرمایه به بازارهای املاک، خودرو و طلا را محدود می کند. از سوی دیگر طلا تاکنون غافلگیرکننده بازار ارز بوده که با جذب سرمایه های اندک مانع از ورود تقاضا به بازار ارز شده است. بدیهی است که حباب ارز نیز مؤید این نکته است. اما اگر هزینه ورود به بازار مسکن، خودرو و به ویژه طلا افزایش یابد و تورم همچنان بالا باشد، احتمالا بخشی از این نقدینگی که به دلیل تورم برای حفظ قدرت خرید وارد بازارهای مذکور نمی شود، خطر ورود ارز به بازار غیرقانونی وجود دارد. بازاری که هیچ مالیاتی پذیرفته نخواهد شد و تقاضا در بازار غیرقانونی ارز و فروش ارز تقلبی رشد خواهد کرد و احتمالا برخی بازارهای کالایی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بر اساس رابطه اساسی بین عرضه و تقاضا در اقتصاد، در صورت وجود انتظارات تورمی یا تورم بالا، این قانون بر تقاضای دلار آزاد اثر فزاینده ای خواهد داشت و باعث رشد قیمت دلار آزاد می شود. منظور آنها این است که تورم و انتظارات تورمی کاهش یافته است. اما در صورت تداوم تورم بالای 30 درصد مانند سال های گذشته، نقدینگی برای حفظ قدرت خرید وارد بازارهای دیگر می شود و از آنجایی که دلار آزاد در شکل گیری انتظارات تورمی نقش دارد، اگر این قانون منجر به رشد دلار شود، رشد را به همراه خواهد داشت. در قیمت دلار آزاد به نوعی محرک انتظارات تورمی خواهد بود که می تواند به سایر بازارها سرایت کند.

زیان بزرگ در بازار طلا

هفته گذشته قیمت ها در بازار آزاد ارز در حال کاهش بود و با کاهش قیمت اونس طلای جهانی، بازار طلا افت جدیدی را تجربه کرد.

دلار آمریکا هفته گذشته افت 5 درصدی را ثبت کرد، اما دلار بهتر از بازار طلا بود و معامله گران بازار طلا با کاهش قیمت اونس طلا در سطح جهانی، ضررهای جدیدی را ثبت کردند. طلای مذاب در هفته گذشته 8.9 درصد کاهش یافت که بزرگترین ضرر در بازار طلا را رقم زد. سکه گرمی 6.8 درصد کاهش را به ثبت رساند اما مقاومت فروشندگان سکه در برابر کاهش قیمت باعث شد سکه امامی 4.7 درصد عقب نشینی کند. کاهش جزئی

حباب در حال ذوب طلا روز پنجشنبه در بحبوحه انتظارات برای اونس جهانی طلا منفی شد. حباب درهم در محدوده منطقی منفی 100 تومان نوسان کرد و حباب گرمی از سقف 50 درصدی از ابتدای سال جاری در معاملات پنجشنبه به 36 درصد رسید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38458

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.