• امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
1

سد بزرگ ترکیه در واردات خودروهای کوچک چینی به این کشور

  • کد خبر : 40995
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
سد بزرگ ترکیه در واردات خودروهای کوچک چینی به این کشور

بر اساس آخرین اخبار مربوط به بخش خودرو، مقامات دولتی ترکیه با هدف حمایت از صنعت خودروسازی داخلی این کشور در حال بررسی اعمال محدودیت های قابل توجه برای ورود برندهای خودروسازی اروپایی، ژاپنی و آمریکایی به بازار خود هستند. ماشین چینی به ترکیه تحمیل شود تا ورود این محصولات به این کشور تا حد زیادی محدود یا حتی ممنوع باشد.

محدودیت ورود خودروهای چینی به ترکیه

امروزه ترکیه کشوری است که بسیاری از برندها و شرکت های معتبر از سراسر جهان آن را به قطب منطقه ای خود تبدیل کرده اند. خودروسازان مطرح دنیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شرکت های اروپایی، کره ای، ژاپنی و حتی برخی از شرکت های مطرح آمریکایی محصولات خود را در ترکیه تولید و به کشورهای دیگر صادر می کنند.

با وجود این، به نظر می رسد مقامات آنکارا قصد ندارند فضایی مشابه برای فعالیت برندهای چینی متعدد فراهم کنند. در واقع، بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ترکیه تصمیم به اعمال تعرفه 40 درصدی بر این کشور گرفته است واردات خودروهای چینی در جولای 2024، سیل واردات این محصولات را به ترکیه محدود می کند. گفته می شود اعمال چنین هزینه ای می تواند معادل 7 هزار دلار کارمزد برای هر خودرو باشد.

درحال حاضر بازار خودرو ترکیه این بازار یکی از متنوع ترین بازارهای خودرو در خاورمیانه محسوب می شود که اکثر شرکت های خودروسازی بزرگ جهان و حتی برندهایی مانند فورد، پژو، سیتروئن، فیات، تویوتا، رنو و غیره در آن حضور دارند. آنها محصولات خود را در سایر نقاط جهان تولید و به سایر نقاط جهان صادر می کنند. طبیعی است که این شرکت ها که بازار ترکیه را محل مناسبی برای فعالیت می دانند، حضور برندهای چینی با محصولات متنوع خود با قیمت های مناسب را تهدیدی برای منافع خود می دانند.

از سوی دیگر بد نیست بدانید که در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2024، شرکت های چینی موفق به فروش 29539 دستگاهی از محصولات خود در ترکیه شده اند که سهمی معادل 7.8 درصد از کل بازار خودروهای مختلف را به خود اختصاص داده است کشور. نام چینی ها موفق ترین برند در این دوره چری است که در چهار ماهه اول سال 2024 موفق به فروش 20782 خودرو در ترکیه شده است.

یکی دیگر از انگیزه های مقامات دولتی ترکیه برای ممنوعیت ورود خودروهای چینی به این کشور، توسعه صنعت خودروسازی داخلی ترکیه و افزایش حمایت از آن است. در واقع در حال حاضر و با خودروی ملی ترکیه به نام توگ، ترک ها می خواهند این خودرو سهم خوبی از بازار داخلی این کشور را به خود اختصاص دهد. برنامه ای که شاید با وجود خودروهای رقیب چینی با امکانات مشابه و قیمت مناسب، چالش برانگیز باشد.

ماشین توگ، ماشین ملی ترکیه

در پایان لازم به یادآوری است که نه تنها ترکیه به یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای چینی تبدیل شده است. این روزها چینی ها در سراسر جهان و بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا نفوذ کرده اند و همچنان به رشد خود ادامه می دهند و با روندی خیره کننده سهم سایر خودروسازان را در اختیار می گیرند.

سرعت پیشرفت چین در صنعت خودرو در سال های اخیر به حدی بوده است که به عنوان مثال پس از جنگ روسیه و اوکراین و خروج روسیه از برندهای بین المللی خودرو، چینی ها توانستند کیلومتر صفر خودرو را به طور کامل تصاحب کنند. بازار این کشور در مدت کوتاهی با محصولات متنوع و جذاب خود.

در مثالی دیگر می‌توان وضعیت بازار کشور خودمان ایران را در نظر گرفت، اگر دو خودروساز اصلی داخلی یعنی سایپا و ایران خودرو را با محصولات زیر یک میلیارد تومان کنار بگذاریم، بازار خودروهای صفر کیلومتر در رنج قیمتی بین 1000 تا 4000 میلیون تومبا خواهد بود. به قلمرو چین تبدیل شده است.

وضعیت شرکت های خودروسازی چینی در کشورهای حاشیه خلیج فارس که با ثروت فراوان عموماً خودروهای لوکس و گران قیمت را ترجیح می دهند نیز بد نیست و توانسته اند سهم بازار خوبی را در کشورهایی مانند امارات به دست آورند. کویت، قطر و عربستان سعودی طرح های مختلفی مانند فروش اقساطی را ارائه می دهند.

گجت نیوز

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40995

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.