• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

رویای تجارت 2 میلیاردی تهران – تاشکند محقق نشد

  • کد خبر : 36318
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
رویای تجارت 2 میلیاردی تهران – تاشکند محقق نشد

اکوایران: حجم مبادلات تجاری تهران و تاشکند در سال 2023 بالغ بر 500 میلیون دلار خواهد بود در حالی که مقامات دو کشور تجارت دو میلیارد دلاری را پیش بینی کرده بودند. حال اگر قرار باشد این رویا در سال آینده محقق شود، باید شاهد رشد 300 درصدی تجارت بین دو کشور باشیم.

اخبار اقتصادی، اوایل بهمن ماه، عباس علی آبادی وزیر امنیت به همراه یک هیئت تجاری بخش خصوصی عازم ازبکستان شد. در این سفر مقرر شد وزیر نیرو ازبکستان برای پیگیری موضوعات و امضای توافقات نهایی به تهران سفر کند. میرزا محمود دی چورابیک وزیر نیرو ازبکستان به همراه تیمی از معاونان وزارتخانه های مختلف این کشور از جمله حمل و نقل، معدن، تجارت و سرمایه گذاری و تنی چند از فعالان اقتصادی بخش خصوصی وارد تهران شدند. . این هیئت تا 25 اسفندماه در تهران است.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، معاونان وزارت امنیت در پنج کمیته مختلف شامل صنعت، خودرو، پزشکی، معدن و حمل و نقل هیئت ازبکستان را همراهی می کنند. بر اساس برنامه های ترسیم شده در روز سه شنبه 15 مارس، وزیر امنیت و وزیر انرژی ازبکستان خلاصه ای از توافقات نهایی بین دو کشور را ارائه خواهند کرد.

مقامات وزارت امنیت پیش بینی می کنند که این مذاکرات تاثیر مثبتی بر مبادلات ایران و ازبکستان داشته باشد. بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان در ده ماه گذشته از مرز 370 میلیون دلار عبور کرده است. حجم صادرات به این کشور بیش از 270 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

در سال گذشته عمده‌ترین محصولاتی که ایران به ازبکستان صادر کرد، کامپوزیت‌های پلیمری، کابل‌ها، محصولات مربوط به خوراک آبزیان آماده و پروفیل‌های فولادی است. از طرفی پنبه، پتاسیم، لوبیا، لوبیا چیتی و ابریشم از این کشور وارد کرده است. در حال حاضر حجم واردات ایران از ازبکستان حدود 100 میلیون دلار است.

ازبکستان یکی از 15 کشور هدف صادراتی ایران است. بر اساس گزارش مرکز آمار ازبکستان، حجم تجارت ایران در سال 2023 از مرز 500 میلیون دلار خواهد گذشت. در حالی که هدف گذاری 2 میلیارد دلاری برای تجارت دو کشور در حال بررسی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36318

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.