• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

روز شکرگزاری، سد راهپیمایی مس

  • کد خبر : 30997
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
روز شکرگزاری، سد راهپیمایی مس

داده های اقتصادی غرب و شرق همچنان از رشد قیمت در بازار فلز قرمز حمایت می کند، با این حال تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا برخی از معامله گران را از بازار خارج کرد و مانع از ادامه رشد قیمت در بازار مس شد.

اخبار اقتصادی، قیمت هر پوند فلز قرمز در هفته سوم آبان ماه به 3.78 دلار کاهش یافت که فاصله زیادی با بالاترین قیمت ثبت شده برای این فلز در دو ماه اخیر که در 21 نوامبر به 3.81 دلار رسیده بود، بود. با این حال عملکرد این فلز به صورت هفتگی، ماهانه و حتی سالانه مثبت باقی ماند.

در معاملات آتی Comex ایالات متحده، تا روز جمعه، 24 نوامبر، هر پوند مس به 3.78 دلار در هر پوند کاهش یافت. این در حالی است که در روزهای ابتدایی هفته جاری قیمت فلز در همین بازار تا 3.81 دلار در هر پوند رشد ثبت کرده بود، اما تغییر در نوسانات شاخص دلار آمریکا قبل از شروع جشن روز شکرگزاری در ایالات متحده و کاهش جزئی فروش مس ممتاز توسط برخی معادن بزرگ مس باعث شد که فلز قرمز از حداکثر قیمت خود در 2 ماه گذشته کاهش یابد. با این حال، عملکرد هفتگی آن در 1.3 درصد مثبت باقی ماند.

فلز قرمز در دوره ماهانه 5.9 درصد رشد و در دوره سالانه 4.26 درصد در معاملات آتی Comex آمریکا رشد داشته است. این رشد قیمت با تضعیف شاخص دلار آمریکا به صورت ماهانه و سالانه و همچنین رشد تقاضا از سوی چین حمایت می شود.

سقوط دلار در نهایت به نفع مس بود

شاخص دلار آمریکا روز جمعه 24 نوامبر در محدوده 103.4 واحد در نوسان بود. این در حالی است که این شاخص طی مدت مشابه سال گذشته در محدوده 106.8 واحد در نوسان بوده است. به این ترتیب شاخص دلار آمریکا در دوره سالانه 3.18 درصد کاهش یافته است، کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا تمایل به نگه داشتن دلار را کاهش داده و با سوق دادن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در سایر دارایی ها، زمینه را فراهم می کند. برای رشد قیمت مواد اولیه به این ترتیب کاهش شاخص دلار به نفع فلزاتی مانند مس تمام شده است.

امکان رشد تقاضا از سوی چین با کمک فلزات به وجود آمد.

کاهش 45 درصدی موجودی مس در بورس شانگهای در هفته گذشته منتهی به جمعه 17 نوامبر در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته، به فلز قرمز فرصتی داد تا نرخ ها را بالاتر ببرد. دولت پکن متعهد شده است که یک تریلیون یوان اوراق قرضه دولتی را برای تامین مالی پروژه های زیرساختی منتشر کند که این امر امیدها به رشد تقاضای فیزیکی در بازار فلز قرمز را افزایش می دهد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بانک خلق چین به دنبال تزریق یک تریلیون یوان دیگر به توسعه‌دهندگان دارایی‌های بدهکار است و از تقاضای رو به رشد چین برای فلز قرمز حمایت می‌کند.

شکرگزاری مانع از افزایش مس شد

تعطیلات روز شکرگزاری باعث دور شدن برخی از معامله گران از بازار شد و باعث شد مس از پیک قیمتی که در روزهای پایانی این هفته ثبت شده بود دور شود. با این حال، با پایان این تعطیلات و بازگشت معامله گران به بازارها، بازگشت مس به جهش در افزایش نرخ ها دور از انتظار نخواهد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30997

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.