اکوایران: بالاخره خط مقاومت دلار شکسته شد. قیمت دلار هرات که از هفته گذشته نتوانست این سد را بشکند، روز دوشنبه به قله رفت. قیمت دلار که در بازار فارکس هرات از 48 هزار و 800 تومان شروع شد و در ابتدای بازار می توان گفت در نیمه اول تا حمایت 48 هزار و 600 تومان پایین آمد.

قیمت دلار پس از لمس این سطح، اوج گرفت و با ورود به کانال 49 هزار تومان، خط مقاومت مهم 49 هزار و 100 تومانی را شکست. قیمت دلار تهران نیز بالای هرات و در کانال 49 معامله است. قیمت در بازار هرات این بود قیمت دلار فردا 150 تومن بیشتر از نقده. قیمت درهم امارات از 13 هزار و 400 تومان شروع شد و تا 13 هزار و 570 تومان بالا رفت.

قیمت سکه با افزایش بیش از 400 هزار تومانی 28 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. با این قیمت، حباب سکه به 6 میلیون رسید. تاجران می گفتند رهبر بازار سکه و این را می توان در بالا آمدن حباب آن مشاهده کرد.

بعدازظهر دوشنبه سخنان ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در بازار به اشتراک گذاشته شد. برداشت تجار از سخنان او این بود که احتمال شکست مذاکرات زیاد است. کنعانی گفت: ممکن است پایبندی دولت آمریکا به تعهدات برجام مبنای اعتماد نسبی به دولت آمریکا باشد، اما دولت آمریکا این اعتماد را ایجاد نکرده است. بلافاصله پس از این خبر، قیمت دلار مقاومت اولیه 48 هزار و 800 تومان را شکست و وارد کانال 49 هزار تومان شد. نکته خبر این بود که چند کانال دلاری که روی این ماجرا کار کرده بودند آن را حذف کردند.

بانک مرکزی نیز خبری از عرضه ارز در سامانه نیما داد. بر اساس این گزارش، در روز یکشنبه 140 میلیون دلار در این سامانه فروخته شد و تعداد کل معاملات 69 میلیون دلار بود.

شایعه قاچاق دلار از عراق به ایران در بازار به گوش می رسید. اعلام کنندگان ادعا کردند که محمد شعله ور عزیز، یکی از اعضای کمیته مالی پارلمان عراق، در مورد چاپ میلیون ها دینار عراقی در آرژانتین و سپس تبدیل آن به دلار آمریکا و ارسال آن با کامیون به ایران صحبت کرده است. اکو ایران نتوانست صحت این ادعا را تایید کند و بزرگان بازار آن را یک خبر جعلی می دانستند.

معامله گران گفتند که رابطه بانک مرکزی و اتحادیه صرافی ها منحل شده است و شهادت آنها مصاحبه اعضای کانون بر خلاف سیاست های پولی بانک مرکزی و لغو مجمع صرافی ها بود.

تکنسین های بازار معتقدند زمانی که قیمت دلار وارد کانال 49 هزار تومان شد، خرید اشباع شد و قیمت نتوانست از کف 49 هزار تومان عبور کند. اگر در معاملات روز سه شنبه قیمت از 49 هزار و 200 تومان عبور کند، سد مقاومتی بعدی روی 49 هزار و 600 تومان و سپس 50 هزار و 200 تومان است. تکنسین های سکه معتقدند که اگر روز سه شنبه معامله شود قیمت سکه بالای 28 میلیون و 600 هزار تومان احتمال ورود قیمت به کانال 29 میلیون بالاست.

بازار روز دوشنبه بالای هرات بود. فردا با کاهش قیمت دلار. تاجران هرات هشدار دادند که دلار در هرات تنگ است، فروشنده نباشید. همچنین از روز یکشنبه این گروه گفتند که هر شناسنامه جعلی که می فروشند را بخرید. نکته بعدی این بود که هراتی ها معتقدند باندهای اتاق های هرات کار ایرانی هاست. یکشنبه شب هم گفتند که یک حساب ایرانی در هرات بالاتر از دلار خرید می کند.