به گزارش اخبار اقتصادی، روز دوشنبه 18 مردادماه 157 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. این رقم پس از هفته اول خرداد بیشترین حجم فروش شمش فولاد در این بازار بود. در حالی که تغییر نرخ ارز در بازار آزاد باعث کاهش تقاضا در رینگ کالای کشور در تیرماه امسال و کاهش حجم فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد، نرخ ارز به روند رشد بازگشت. خط سیر از هفته دوم مردادماه و همزمان با اعطای مجوز فروش شمش فولاد به متقاضیان سرمایه، زمینه را برای رونق چشمگیر بازار فیزیکی شمش فولاد فراهم کرد. او

78 درصد از عرضه شمش معامله شد

بیش از 201 هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP روز دوشنبه 18 مرداد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. تقاضا برای 401 هزار تن از این محصول به ثبت رسید که در نهایت به فروش 157 هزار تنی شمش فولاد در این بازار تبدیل شد. به این ترتیب بیش از 78 درصد شمش فولاد عرضه شده در این بازار در این روز معامله شد.

بورس کالای ایران هفته گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد از این پس افراد بدون سهمیه بهنجاب می توانند نسبت به ثبت سفارش شمش فولاد و خرید این محصول از رینگ صنعتی اقدام کنند. این اعلامیه پس از تجربه چندین هفته رکود در ماه جولای، حلقه شمش فولاد را به رنگ رفاه بازگرداند. در شرایطی که بورس کالا مجوز خرید شمش فولاد را برای متقاضیان سرمایه صادر کرد؛ بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد و ورود دلار به بازار آزاد در کانال قیمتی 49 هزار تومان، زمینه ساز افزایش تقاضا در این بازار شد.

به این ترتیب در نهایت 157 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا با میانگین قیمت 19 هزار و 470 تومان به فروش رسید. شمش فولاد روز دوشنبه 18 مردادماه با قیمت پایه در محدوده 18 تا 19 هزار تومان عرضه شد. به این ترتیب می توان گفت افزایش لاستیک شمش، شاکیان را مجبور به رقابت بر سر قیمت کرد.

رقابت برای شمش فولاد از کارخانه های مختلف متفاوت بود. در حالی که برخی از محصولات با نرخ پایه معامله می شوند، برخی دیگر با نرخ رقابتی 3-5 درصد به فروش می رسند.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، کل قیمت فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران به 21 هزار و 280 تومان می رسد.