به گزارش اخبار اقتصادی، رینگ صنعتی بورس کالای ایران از عرضه 177 هزار تنی شمش فولاد 3SP و 5SP در اواسط مردادماه استقبال کرد. به این ترتیب حجم عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا در این مقطع افزایش یافت. افزایش تقاضا برای خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا در هفته های اخیر از طریق صدور مجوز خرید برای متقاضیان سرمایه، تمایل تولیدکنندگان شمش فولاد را برای عرضه این محصول افزایش داده است، بنابراین بازار فیزیکی با افزایش قیمت مواجه است. عرضه شمش

رقابت بیهوده

روز دوشنبه ۲۵ مردادماه، مدعیان شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس ۳۱۴ هزار تن تقاضا ثبت کردند. شمش فولاد در محدوده قیمتی 18 هزار و 100 تومان تا 19 هزار و 500 تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالا شد. با توجه به برتری قابل توجه تقاضا بر عرضه، رقابت قیمتی برای خرید شمش فولاد و در نتیجه فروش متوسط ​​برگزار شد. قیمت شمش فولاد در این روز به 19 هزار و 870 تومان رسید.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون اعضای بورس، قیمت نهایی هر کیلوگرم شمش فولاد برای کارخانه نورد 21700 تومان خواهد بود. در این شرایط با احتساب هزینه 500 تومانی حمل این شمش فولادی به کارخانه نورد و هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش فولاد، هزینه تولید میلگرد از شمش معامله شده در بازار فیزیکی بورس کالا 24600 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط فعلی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده 24 هزار تومان به فروش می رسد و به گفته فعالان بازار، حتی در این بازه قیمتی، بازار در رکود شدیدی به سر می برد.

به این ترتیب صدور مجوز خرید شمش فولاد برای متقاضیان سرمایه، هزینه کارخانه های نورد را افزایش داده است. در این میان، رکود شدید در بخش ساخت و ساز مسکن و تمایل سازندگان به جایگزینی مقاطع بلند فولادی با سیمان به عنوان ماده ارزان‌تر، تولیدکننده نهایی زنجیره فولاد کشور را با چالش ناکارآمدی مواجه کرده است.