• امروز : پنجشنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
0

رشد 55 درصدی تانزانیت ایرانی در سه ماهه اول سال

  • کد خبر : 41103
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
رشد 55 درصدی تانزانیت ایرانی در سه ماهه اول سال

اکوایران: بررسی ترانزیت کالا از کشور در سه ماهه اول سال 1403 حکایت از رشد 55 درصدی نسبت به سال گذشته دارد، رشدی که موقعیت مهم جغرافیایی ایران را نشان می دهد.

اخبار اقتصادی؛ بر اساس آمار گمرک، هر تن کالای ترانزیت که از ایران عبور می کند بین 70 تا 100 دلار برای کشور درآمد دارد. با در نظر گرفتن اینکه سالانه بین 35 تا 40 میلیون تن کالا از ایران ترانزیت می‌شود، این به معنای درآمدی بین 4 تا 5 میلیارد دلار برای کشور است. این ظرفیت عظیم اقتصادی فرصتی طلایی برای توسعه و پیشرفت ایران فراهم می کند. با سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل از جمله جاده، راه آهن و دریا می توان ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

آمارهای گمرک علاوه بر رشد ترانزیت کالا از کشور، رشد 61 میلیارد دلاری ایران و کشورهای همسایه را نشان می دهد. رئیس کل گمرک ایران به این معنا اشاره می کند که در صورت تحقق تفاهم نامه های امضا شده در بالاترین سطح، حجم مبادلات و بازار در این حوزه سه برابر می شود.

محمد رضوانی فر با بیان اینکه توسعه زیرساخت های بنادر، پایانه ها و گمرکات متناسب با رشد کشور ضروری است، اظهار داشت: ترانزیت در سه ماهه امسال نسبت به سال 1393 رشد 55 درصدی داشته است و هر تن ترانزیت برای کشور سودآور است. بین 70 تا 100 دلار سالانه حداقل 35 تا 40 میلیون تن کالا از ایران خارج می شود که حداقل درآمدی بین 4 تا 5 میلیارد دلار برای کشور فراهم می کند. این حوزه تنها با توسعه زیرساخت های ملی امکان پذیر است.

وی افزود: کمتر کشوری در دنیا با 15 کشور مرز آبی و خاکی مشترک دارد. حجم مبادلات تجاری ما با کشورهای همسایه از مرز 61 میلیارد دلار گذشته است و در صورت تحقق قراردادهای امضا شده در بالاترین سطح، حجم مبادلات و بازار در این حوزه سه برابر خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: حمایت از تولیدکنندگان، شرکت های صادراتی و شرکت های ملی مبتنی بر دانش بسیار مهم است. سال گذشته صادرات شرکت های دانش بنیان به بیش از 2 میلیارد دلار رسید. جالب اینجاست که محصولات این شرکت ها ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به بسیاری از رده های صادراتی دارند.

رضوانی فر یادآور شد: شرکت های دانش بنیان ایرانی بازار بزرگی در ترکیه و خلیج فارس پیدا کرده اند. حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی و داشتن برند در کشورهای دیگر بسیار مهم است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41103

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.