• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
2

رای مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس روز پنجشنبه / صفر به 100 مورد برخورد در تعطیلات آخر هفته بسته شد

  • کد خبر : 44131
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
رای مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس روز پنجشنبه / صفر به 100 مورد برخورد در تعطیلات آخر هفته بسته شد

اکوایران: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مصوبات این کمیسیون، امروز دومین روز تعطیل هفته را پنجشنبه ها اعلام کرد. موضوعی که در چند سال اخیر در جامعه، بهارستان و شورای نگهبان بحث داغی را به همراه داشته است. در این گزارش نگاهی داریم به حواشی و نظرات پایانی دومین روز هفته.

اخبار اقتصادی، چند سالی است که بحث افزایش تعطیلات از یک روز به دو روز در هفته در بین مسئولان کشور مطرح شده است. با این حال، این که روز دوم این تعطیلات پنجشنبه باشد یا شنبه، همیشه عامل اختلاف نظر جدی بوده است.

خبر روز: رای مثبت کمیسیون اجتماعی به تعطیلی روز پنجشنبه

فضل الله رنج می بردیکی از اعضای کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی امروز – 4 شهریور – با اشاره به جلسه عصر این کمیسیون، اظهار داشت: در مورد تعطیلات آخر هفته بحث مفصلی شد و در نهایت مصوب شد که روزهای جمعه تعطیل باشد و خدمات اداری انجام شود. در روزهای پنجشنبه ارائه نمی شود، یعنی همان تعطیلی.

اخبار مرتبط

انتخابات شهر بین پنجشنبه و شنبه چه روزی است؟

امروز شورای اسلامی طرح اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته را تصویب کرد و شنبه را برای این روز انتخاب کرد. این طرح در انتظار تصویب شورای نگهبان است و از اواخر خرداد ماه اجرایی می شود.

سکانس قبلی: قوت مجلس به شورای نگهبان نرسید و تعطیلی روز شنبه رد شد.

پیش از این، مجلس با تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل موافقت کرده بود. اما شورای نگهبان در ۲۲ مرداد ماه تعطیلی روز شنبه را در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته برخلاف موازین شرعی دانست و با آن مخالفت کرد.

همچنین شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در 21 خردادماه پس از بررسی مصوبه روز شنبه مجلس تشخیص داد که این مصوبه مغایر با سیاست های کلی نظام قانون گذاری و سیاست های کلی ترویج سرمایه گذاری است.

اخبار مرتبط

چه کسی دوست ندارد شنبه ها تعطیل باشد؟

چه کسی دوست ندارد شنبه ها تعطیل باشد؟

تعطیلات آخر هفته در ایران احتمالاً به زودی دو روز طول می کشد، اما هنوز یک مشکل وجود دارد: روز دوم تعطیلات چه روزی است؟ در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی در تلاش بودند به جای پنج شنبه، جمعه، جمعه و شنبه تعطیلات آخر هفته را در ایران سپری کنند، چند روز پیش به کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی خبر رسید که شنبه تا چهارشنبه روزهای کاری اعلام شده و به تبع آن در سایر شهرها و استان ها مانند تهران روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است.

نمایندگان شورای اسلامی «لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات عمومی» را در 6 اردیبهشت ماه سال جاری با 136 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع تصویب کردند. طرحی که جنجال ها و عوارض زیادی داشت; از ماجرای درخواست دفتر رهبر انقلاب و مرجع تقلید برای تعطیلی روز سبت تا اتهام همراهی با یهودیان به دلیل تعطیلی روز سبت.

محسن پیرهادینماینده تهران در جلسه علنی 6 اردیبهشت در مخالفت با تعطیلی روز پنجشنبه گفت: با تعطیلی روز پنجشنبه، ارتباط ما با دنیا به مدت چهار روز قطع می شود، کسانی که از تعطیلی پنجشنبه صحبت می کنند، در حوزه اقتصادی کاری نکرده اند. 36 تشکل اقتصادی خواستار تعطیلی روز شنبه در شورای اسلامی شدند.

پیرهادی همچنین در این دیدار با بیان اینکه در خصوص تعطیلی روز شنبه با دفتر آیت الله آملی لاریجانی صحبت کرده و متن درخواست دفتر ایشان به شرح زیر است، اظهار داشت: از آنجایی که تعطیلی شنبه برای هماهنگی با بازار اقتصاد جهانی است و تاثیرگذار است. برای حل برخی مشکلات اقتصادی و کنترل تورم، قصد شباهت به اپوزیسیون نیست، بلکه قصد تعامل است، بنابراین تعطیلی روز شنبه علاوه بر جمعه، مانعی ندارد.

حسین شریعتمداری اما در سوی دیگر ماجرا، روز هفتم اردیبهشت، روزنامه «کیهان» تعطیلی روز شنبه را «توهین به نظام مقدس جمهوری اسلامی» خواند. وی همچنین تاکید کرد که «شنبه تعطیل رسمی یهودیان است و نباید نظام مقدس اسلامی را متهم به همراهی با آن کرد».

اخبار مرتبط

ادامه در حاشیه تصمیم مجلس برای تعطیلی روز شنبه: ماجرای استفتا چه بود؟

ادامه در حاشیه تصمیم مجلس برای تعطیلی روز شنبه: ماجرای استفتا چه بود؟

اکوایران: روز گذشته شورای اسلامی شهر به تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز هفته رای داد. اما حتی این رای هم نتوانست به حاشیه ها و جنجال های مربوط به تعطیلات دوم هفته پایان دهد.

حواشی تعطیلی روز شنبه توسط مجلس و سابقه درخواست تجدیدنظر از مراجع تقلید

اما اسماعیلیانرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ششم فروردین ماه از بررسی لایحه اصلاحی ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات عمومی و موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی روزهای پنجشنبه خبر داد.

تصمیم مخالف بخش خصوصی و فعالان اقتصادی؛ اتاق بازرگانی تهران در اطلاعیه ای در 8 فروردین ماه امسال در خصوص اضافه شدن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات آخر هفته، تصمیمی اتخاذ شده که نشان از بی اعتمادی به بخش خصوصی است و درخواست برای جایگزینی تعطیلی شنبه در روز پنجشنبه

خلیل بهروزی فریکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با «دیده بان» در روز 7 فروردین با بیان اینکه ما موافق تعطیلی روز شنبه بودیم، گفت: دلیل فشار بر مجلس و دولت برای تعطیل نشدن روز شنبه مربوط به این موضوع است. مسئله تاریخی یهودیان».

این در حالی است که محمود نجفی عربرئیس اتاق بازرگانی تهران هشتم فروردین ماه در چهاردهمین جلسه هیات رئیسه اتاق تهران در دهمین دوره با انتقاد از تعطیلی روز پنجشنبه گفت: وی این حادثه را مغایر با سیاست های نظام و با شعار نظام عنوان کرد. در سال جاری جهشی در تولید با مشارکت مردم صورت گرفت و تاکید کرد که تعطیلات پنجشنبه شرایط اقتصادی را بدتر خواهد کرد.

به گفته وی، محمدباقر قالیباف اخیراً پنج تن از مراجع قم را در مورد تعطیلی یا نبودن روز شنبه به چالش کشیده است. تجدید نظر شده که ایشان هم اعلام کردند این موضوع اشکال شرعی ندارد.

مهمترین تلاش بخش خصوصی برای جلوگیری از تعطیلی روز پنجشنبه و انتخاب روز شنبه به عنوان تعطیلات مربوط به نامه صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به این دفتر است. رهبر انقلاب.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور وقت و محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رهبری، با یادآوری نکات مهم و کارشناسان درباره تغییر تعطیلات آخر هفته و مواضع بخش خصوصی در این حوزه، خواستار برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی شدند. حمایت از تحقق آن آخر هفته تعطیل جهانی شد و شنبه تعطیل اعلام شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44131

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.