• امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

رئیسی: ایران را نمی توان تحریم کرد/با پول ملی تجارت کرد

  • کد خبر : 38494
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
رئیسی: ایران را نمی توان تحریم کرد/با پول ملی تجارت کرد

اکوایران: ابراهیم رئیسی در ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو 2024 با تاکید بر اینکه ایران قابل تحریم نیست، به شرکت کنندگان توصیه کرد که با ارزهای ملی تجارت کنند.

اخبار اقتصادی، امروز 19 اردیبهشت ماه، ششمین دوره اکسپو ایران با حضور رئیس دولت سیزدهم، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق ایران آغاز شد. ابراهیم رئیسی در این مراسم تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی دلیلی بر تحریم نشدن کشور است.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران بر تحریم ها غلبه خواهد کرد. وی افزود: فعالان اقتصادی و کارگران افسران این جبهه برای پیروزی ایران اسلامی هستند.

رئیسی گفت: برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات به زنجیره تولید کامل نیاز داریم. این زنجیره علاوه بر ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده می تواند تولید را در مراحل مختلف تکمیل کند و این امکان در کشور ما وجود دارد.

رئیس دولت سیزدهم در بخشی دیگر از بیانات خود تصریح کرد: قدرت نظامی بسیار مهم است. اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست، قدرت تولید و اقتصاد در کنار قدرت نظامی کشور را قوی می کند. تولیدکنندگان ما امروز در موقعیت تولید انرژی قرار دارند.

و افزود: این نمایشگاه امید را در جامعه به ارمغان می آورد. ما یک خط ترانزیتی بسیار سودآور، مطمئن و کوتاه مدت داریم که مبنای حمل و نقل کالا خواهد بود.

رئیسی توصیه کرد: تجارت با ارزهای ملی تشویق شود و افزود: الحمدلله این موضوع در دنیا مطرح است و در اتحادیه شانگهای، اوراسیا و برجام بحث تجارت با ارزهای ملی مطرح است و باید پیگیری شود.

سه برنامه تجاری وزیر صمت

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز گفت: ایران آماده تعامل است و دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را تقویت می کند.

وی مهمترین هدف این نمایشگاه را توسعه همکاری های بین المللی کشورهای شرکت کننده عنوان کرد و افزود: برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از 100 کشور جهان زمینه آشنایی کشورها و تسهیل تجارت را فراهم می کند.

علی آبادی درباره برنامه های این وزارتخانه در حوزه بازرگانی گفت: این وزارتخانه 3 برنامه اصلی دارد. توسعه مستقیم اقتصادی مبتنی بر رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین المللی و تمرکز بر محصولات و خدمات با فناوری متوسط ​​و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت های تجاری و افزایش مشارکت کشور در تجارت بین الملل با استفاده حداکثری از دیپلماسی و رویه اقتصادی تجاری. . حمایت از تحقیق و توسعه در شرکت ها به منظور افزایش رقابت بین المللی و صادرات.

بر اساس اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایران با وجود تحریم ها اکنون یکی از قطب های اقتصاد و صنعت منطقه است. حجم تجارت خارجی کشور از مرز 153 میلیارد دلار گذشت که حدود 50 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات غیرنفتی است. کشورهای همسایه آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. در حال حاضر ایران یکی از اعضای ناظر سازمان تجارت جهانی است و با مشارکت در توافقات منطقه ای و بین المللی، تعاملات سازنده خود را با کشورها حفظ می کند.

نیاز به سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری

در مراسم افتتاحیه اکسپو ایران 2024، صمد حسن زاده، رئیس اتاق ایران، گفت: ایران فرصت های زیادی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد، زیرا اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد که تا سال 2035 تولید ناخالص داخلی خود را یک تریلیون دلار افزایش دهد برای تحقق این ظرفیت، سرمایه گذاری در حدود 3.5 تریلیون دلار مورد نیاز است.

به گفته وی، امروز اگر افق خود را از سطح غرب آسیا و بحران‌های امنیتی آن فراتر ببریم و چشم‌اندازی جهانی از جهان تصور کنیم، خواهیم دید که توسعه برون‌محور به وجه غالب عرصه بین‌المللی تبدیل شده است پایه. مشروعیت نظام های سیاسی با پیشرفت اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان پیوندی.

رئیس مجلس ایران در چنین فضایی، ایجاد تعامل مکمل بین توان داخلی و نیازهای توسعه ای را شرط موفقیت برنامه های توسعه ملی دانست و ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی محل و ابزار ایجاد این تعامل است. طراحی و اجرای این دیپلماسی اقتصادی مستلزم توجه به واقعیت های کلان اقتصادی است.

وی در ادامه سخنان خود به تشکیل زنجیره ارزش منطقه ای در سطح کلان که در گرو همکاری دولت ها است، اشاره کرد و افزود: ایجاد زنجیره ارزش منطقه ای در عرصه و فضای عملیاتی به شدت مستلزم این است. همکاری بخش خصوصی کشورهای منطقه از این نظر اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقش کلیدی در عملیاتی‌سازی زنجیره ارزش منطقه‌ای و گسترش آن به حوزه‌های مختلف داشته باشند.

حسن زاده راه حل ثبات، صلح و توسعه اقتصادی غرب آسیا را همکاری و همگرایی منطقه ای دانست و گفت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی نیز بر اهمیت نقش بخش خصوصی غرب تاکید دارد. کشورهای آسیایی در این راستا. و مایل به همکاری و اشتراک افکار مشترک با اتاق های کشورهای منطقه برای توسعه زنجیره ارزش منطقه ای است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38494

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.