• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

درخواست ترک ها از ایران سرمایه گذاری در مناطق آزاد

  • کد خبر : 38649
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
درخواست ترک ها از ایران  سرمایه گذاری در مناطق آزاد

اکوایران: ترک‌ها در نشست اخیر فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و ترکیه با اشاره به اینکه ایران بهشت ​​فرصت‌ها است، خواستار سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شدند.

اخبار اقتصادی؛ روز گذشته همزمان با نمایشگاه اکسپو 1403 ایران، کنفرانس تجاری ایران و ترکیه در تالار تهران برگزار شد. حسام الدین حلاج معاون امور بین الملل اتاق تهران با اشاره به اینکه اتاق تهران در قالب برنامه سه ساله خود قصد دارد در زنجیره های مشخص با این کشور همکاری کند، افزود: اتاق تهران در سال گذشته برای اولین بار هیئتی را به استانبول اعزام کرد. هدف از آن تهیه این سفر، بهره گیری از تجربیات این کشور در نوع ارتباط دولت و بخش خصوصی بود. در عین حال آشنایی با ساختار اتاق های بازرگانی این کشور برای ارتقای سطح خدمات در اتاق تهران از دیگر اهداف این سفر بود.

حلاج گفت: سال گذشته اتاق تهران نماینده ای را به گروهی از این کشور برای برقراری ارتباط ارگانیک با ترکیه، برقراری ارتباط بین تجار و شرکت در رویدادهای تجاری در ترکیه ارائه کرد.

معاون امور بین الملل اتاق تهران با اشاره به اینکه فناوری های نسل دوم در ترکیه در حال رها شدن است، ادامه داد: این فناوری ها می تواند وارد ایران شود و بخشی از نیازهای فناورانه ایران را برطرف کند. در واقع با توجه به هزینه کم انرژی و نیروی کار در ایران، معرفی این فناوری ها در قالب سرمایه گذاری مشترک قابل انجام است.

یکی دیگر از موضوعاتی که حلاج به آن اشاره کرد، تهیه پیش نویس سند موافقتنامه ترجیحی بود که در آن توضیح داد: ما علاقه مندیم تدوین این موافقتنامه را با مشارکت بخش خصوصی ترکیه پیش ببریم. وی همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در نیمه دوم سال جاری، آمادگی خود را برای پذیرایی از هیاتی از مقامات ترکیه اعلام کرد.

ترکیه دروازه ایران به ترکیه است

در این کنفرانس، بولنت اورهان تورل، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران، گفت: سفر هیئت ترکیه ای به ایران موجب توسعه روابط تجاری دو کشور و اتصال منطقه قفقاز خواهد شد. ضمن اینکه کشور ما با اتحادیه اروپا مرز دارد و ایران می تواند از طریق ترکیه خود را به اروپا برساند.

رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران با اشاره به روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: ترکیه تحریم های غرب علیه ایران اعمال نکرده است، اما چون کشور ما به همه کشورها صادرات داشته و منابعی در این کشورها دارد، در این رابطه اجتناب ناپذیر است. در قبال تحریم ها، ایران باید محتاطانه عمل کند.

وی سپس به مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه اشاره کرد و گفت: همه کشورها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تدابیری اندیشیده‌اند و ترکیه علاوه بر اعمال معافیت برای نصب دستگاه‌های جدید توسط سرمایه‌گذاران، یارانه‌های تبلیغاتی و تبلیغاتی را نیز پرداخت می‌کند. ارائه فضا به سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه نیز می تواند از این مشوق ها بهره مند شود.

اورهان تورل با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی می توانند با تاسیس شرکت در ایران سرمایه گذاری کنند، ادامه داد: البته نیاز به استفاده از تجهیزات و لوازم داخلی وجود دارد که به دلیل نبود تجهیزات مدرن در ایران مشکل ساز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه «ایران کشور فرصت‌ها است»، تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را در توسعه مبادلات ایجاد کرده است، اما ساختار این کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم با آن همکاری کنیم. نیروی کار و انرژی ارزان و موقعیت جغرافیایی ایران مهم است و امکان تولید در این کشور و صادرات محصولات به کشورهای دیگر از جمله قفقاز و آسیای میانه وجود دارد. البته به دلیل عدم ارتباط بانک های ایرانی با شبکه بانکی بین المللی، مشکلاتی در انتقال وجوه ایجاد می شود که این مشکلات نیز قابل بررسی است.

رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران در عین حال خاطرنشان کرد: برای توسعه همکاری ها نیاز به هماهنگی بیشتر است و برای این منظور کمیته های مشترکی ایجاد شده است.

بازرگانان ایرانی رها شده در ترکیه

در ادامه مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه به برخی مشکلات تجار ایرانی در ترکیه اشاره کرد و گفت: به طور معمول بیش از 50 درصد از زمان اتاق مشترک ایران و ترکیه به حل مشکلات اختصاص دارد. مشکلات ترک ها تجار در ایران اما ساختاری در ترکیه برای رسیدگی به مشکلات تجار ایرانی وجود ندارد.

سعادت دهقان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به آنکارا گفت: با حل مسائل سیاسی اکنون بهترین فرصت برای برنامه ریزی برای ارتقای سطح روابط تجاری است. در مرحله اول ایجاد یک اتاق مشترک فعال در ترکیه ضروری است. نکته مهم دیگر این است که زمان برنامه ریزی تجارت ترجیحی گذشته است و ما خواستار تجارت آزاد با ترکیه هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در ادامه سهم ناچیز محصولات ایرانی را در واردات ترکیه که بالغ بر 2.5 میلیارد دلار است، برشمرد و گفت: این در حالی است که امکان صادرات 15 میلیارد دلاری کالا فقط به این کشور وجود دارد. ترکیه در حوزه کالاهای ترجیحی». اما با وجود تاکید بر توسعه روابط دو کشور، مالیات مضاعف 6 درصدی برای کالاهای صادراتی ایران اعمال می شود.

وی ایران را بهشت ​​برندهای ترک عنوان کرد و گفت: برندهای ترکیه ای که در ایران تولید و صادر می کنند به این مزیت ایران واقف هستند.

سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران

در ادامه سعادت الدین بودک، عضو هیئت مدیره انجمن صنعتگران مستقل ترکیه (MÜSİAD) نیز سخنان خود را با بیان اینکه هیات ترکیه ای با آگاهی از ظرفیت های موجود در ایران، به ایران سفر کرده و رایزنی هایی را برای افزایش این موضوع آغاز کرد. تجارت روابط البته موانعی نیز وجود دارد که امیدواریم در دوره آینده برطرف شود.

وی در ادامه به تمایل ترک ها برای سرمایه گذاری در ایران پرداخت و افزود: مناطق آزاد زیادی در کشور شما وجود دارد و ما علاقه مندیم در این مناطق سرمایه گذاری کنیم و شبکه ارتباطی خود را در این مناطق ایجاد کنیم.

بوداک با تاکید بر ایجاد تعادل در صادرات و واردات دو کشور، از فعالان اقتصادی ایران برای حضور در اکسپوی ترکیه که آبان ماه سال جاری برگزار می شود، دعوت کرد.

فاتح چایباتماز نماینده سابق انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه در ایران نیز با اشاره به اینکه سال هاست در ایران به تولید و تجارت مشغول بوده است، ادامه داد: می دانم که ساخت یک کارخانه چقدر سخت است. اما انسانها تنبل و مستاصل هستند، ما نیستیم و باید مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه می توانند مکمل یکدیگر باشند، تصریح کرد: ترکیه با تمام دنیا ارتباط دارد و فاقد منابع طبیعی است. اما ایران از نظر منابع طبیعی غنی است و دو کشور می توانند از مواهب یکدیگر بهره مند شوند.

چای باتماز با بیان اینکه ترکیه با عضویت در برخی سازمان ها و قراردادهای بین المللی محدودیت هایی را پذیرفته است، ادامه داد: ترکیه عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) است و مالیات کالاهای وارداتی از این کشورها به ترکیه صفر است. فعالان اقتصادی ایرانی نیز می توانند دولت خود را برای عضویت در این سازمان تحت فشار قرار دهند تا مالیات کالاهای وارداتی از ایران به ترکیه صفر شود.

وی افزود: اگر می گویید ایران بهشت ​​برندهای ترکیه است، باید بدانید که واردات 90 درصد کالاهای مصرفی از ترکیه به ایران ممنوع است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ترکیه نیز نقطه عطفی برای ورود محصولات ایرانی به بازار اروپا است. این عضو انجمن موسید ترکیه همچنین سرمایه گذاری بزرگ ایرانیان در ترکیه را برجسته کرد و گفت: انجمن موسید می تواند به مشکلات تجار ایرانی در ترکیه رسیدگی کند.

در همین حال، نایب رئیس بین‌الملل اتاق تهران گفت: باید در خصوص اعمال مالیات 6.5 درصدی بر محصولات ایرانی صادراتی به ترکیه بحث جدی صورت گیرد و درخواست ما از انجمن موسیاد این است که به نماینده جدید خود به این اتحادیه ارائه شود. اتاق تهران امکان ارتباط مستمر با این نهاد را فراهم کند.

بیایید مشکلات را روی کاغذ بیاوریم.

عمر تکدمیر سرپرست شهرداری عدنا نیز با بیان اینکه توسعه روابط تجاری دو کشور موانع زیادی دارد ادامه داد: برگزاری این جلسات گامی در جهت رفع این مشکلات است. مهم این است که ایران و ترکیه به عنوان همسایه مزیت های زیادی دارند و باید به این مزیت ها توجه کرد. وی بیان کرد: اگر مشکلات اصلی روی کاغذ بیاید، متوجه مشکلات پیش روی خود می شویم و علاوه بر آن با شناخت مشکلات، راه حل آنها را پیگیری می کنیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38649

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.