به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای فروش در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از روز دوشنبه 26 مهر لغایت یکشنبه 22 ماه جاری با ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت در چندین محصول اعلام شد. البته تعداد محصولاتی که قیمت پایه آنها افزایش یافته بیشتر از کاهش بوده است.

با وجود کاهش هفتگی قیمت نفت و نفتا در هفته گذشته منتهی به جمعه 6 اکتبر، قیمت‌های جهانی پتروشیمی تا روزهای ابتدایی اکتبر صعودی باقی ماندند و از رشد قیمت‌های پایه نفت حمایت کردند. با این حال، اگر قیمت نفتا در بازارهای جهانی همچنان کاهش یابد. می توان انتظار کاهش قیمت جهانی پتروشیمی ها را داشت. با این حال، با توجه به آغاز جنگ جدید در منطقه خاورمیانه پس از حمله حماس به اسرائیل در روز شنبه 7 اکتبر، تغییر قیمت در بازار انرژی در کوتاه مدت و میان مدت بعید به نظر می رسد و باید منتظر بود. تغییر جهت دیگری در بازارهای کالا با نشانه هایی از جنگ در خاورمیانه.

افزایش نرخ در پلیمرهای کمین

نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری از 37 هزار و 448 تومان به 37 هزار و 463 تومان رسید، بنابراین می توان گفت تغییر نرخ ارز تاثیر محسوسی بر قیمت پایه محصولات پلیمری در داخل کشور نداشته است. هفته گذشته. اما قیمت پایه اکثر محصولات پلیمری از سوی دفتر صنایع تکمیلی اعلام شد. این نرخ رشد شامل پلی پروپیلن های شیمیایی، پلی اتیلن های سبک و سنگین بود. اما قیمت فیلم های پی وی سی و پلی پروپیلن کاهش یافت. اگرچه قیمت های پایه برای اکثر محصولات پلیمری با حمایت رشد نرخ جهانی افزایش می یابد، اما این رشد قیمت محدود بود.

بررسی روند معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته دوم مهرماه نیز حکایت از کاهش تقاضا داشت. صنایع تکمیلی عجله ای برای خرید مواد اولیه ندارند و افزایش قیمت پایه را در میان مدت پیش بینی نمی کنند که در اواسط مهرماه بازار پلیمرها را آرام کرد.

این در حالی است که آغاز جنگ در خاورمیانه ممکن است روند معاملات محصولات پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران را نیز متحول کند. این جنگ از یک سو زمینه ساز رشد قیمت جهانی نهاده های انرژی در میان مدت است و از سوی دیگر شکاف های اقتصادی این جنگ منجر به افزایش نرخ ارز در کشور آزاد شده است. . بازار و همین موضوع می تواند تمایل خرید متقاضیان را افزایش داده و رونق مضاعفی را در دایره کالایی کشور ایجاد کند.

اگرچه بیش از یک ماه از تغییر نرخ ارز اکثر فرآورده های پتروشیمی و نفتی می گذرد؛ اما قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن ها بر اساس نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی تعیین می شود که باعث تفاوت قیمت قابل توجهی بین قیمت پایه این محصولات با سایر پلیمرها شده است.