به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته دوم مهرماه قیمت فروش شمش فولاد در معاملات رینگ صنعتی بورس کالای ایران کاهش یافت. کاهش قیمت‌های پایه و خروج سرمایه‌جویان از این بازار با اتکا به خریداران از صاحبان کد بهین یاب، اصلی‌ترین عواملی بود که شور و شوق خرید شمش فولاد را کاهش داد.

45 درصد از عرضه شمش معامله شد

در هفته دوم مهر، 271 هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP با قیمت پایه 18300 تا 19950 تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد. تقاضای 215 هزار تنی برای این محصول ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 122 هزار و 600 تن شمش فولاد در این بازار شد. به این ترتیب در هفته دوم مهرماه امسال 45 درصد عرضه شمش فولاد به فروش رسید. البته فروش 122 هزار تنی شمش فولاد به معنای رکود در این بازار نیست. بلکه خروج سرمایه جویان از این بازار باعث شده است که معاملات آن بر اساس تقاضا از سوی صنایع تکمیلی که عمدتاً کارخانه های نورد هستند، شکل متعادلی به خود بگیرد.

در این شرایط عدم فروش بخشی از شمش عرضه شده در حلقه شمش فولادی توسط متقاضیان؛ این فرصت بسیار خوبی را برای تولیدکننده فراهم می کند تا بخشی از محصول خود را صادر کند.

تولید راه راه هنوز فاقد توجیه اقتصادی است

تحلیل معاملات شمش فولاد در دایره صنعتی بورس کالا طی هفته دوم مهرماه حاکی از آن است که این کالا با میانگین قیمت ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب با خروج سرمایه داران از حلقه شمش فولاد؛ این محصول پشت کانال قیمت 20 هزار تومان قرار داشت که در اکثر هفته های تابستان قیمت فروش بود.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، متوسط ​​هزینه خریدار فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به 21 هزار و 200 تومان می رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل تقریبی هزار تومان برای انتقال شمش به واحد نورد و هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش؛ هزینه تولید میلگردهای تقویت کننده با شمش های موجود 24500 تومان می باشد. این در حالی است که در همین مدت میلگردها در بازار آزاد تهران با قیمت 24 هزار و 200 تومان به فروش می رسد. بنابراین هزینه تولید میلگرد از شمش بیشتر از قیمت محصول موجود در بازار باقی می ماند.

در واقع در شرایط فعلی خرید شمش فولاد در دایره صنعتی بورس کالا، تولید و عرضه محصولات در بازار داخلی به دلیل نبود مشتری مصرف کننده و سرمایه برای پروفیل های بلند فولادی توجیه اقتصادی ندارد. اما امید به بهبود تقاضا در میان مدت، صادرات و هزینه توقف تولید به این معناست که صنایع تکمیلی به خرید مواد اولیه خطوط تولید ادامه دهند.

در این شرایط اگر بورس کالا به دلیل عدم رونق رینگ فیزیکی به کاهش قیمت های پایه به صورت هفتگی ادامه دهد؛ در میان مدت قیمت فروش شمش فولاد و قیمت محصول نهایی به تعادل رسیده و به این ترتیب از زیان صنایع نورد کاسته خواهد شد.