به گزارش اخبار اقتصادی، مسئله رهایی ارزهای بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان با تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی بار دیگر در رسانه ها داغ شده است. در واقع در سال های اخیر این دو موضوع بین ایران و غرب مطرح بوده است. این دارایی‌ها به دلیل تحریم‌ها در کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی مسدود شده بودند تا اینکه در ماه‌های اخیر خبر انتشار آن‌ها منتشر شد. البته این آزادسازی به صورت مستقیم انجام نمی شود و دارایی های ارزی به بانک های یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منتقل و به بانک مرکزی ایران تحویل می شود.

اخیرا در خبرها آمده است که آمریکا با ایران به توافق رسیده و 6 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر منتقل می شود. در همین راستا اخباری مبنی بر آزادی زندانیان نیز منتشر شده است.

در واقع، این توافق به این معناست که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی با تبدیل پول‌های ایران که در کره جنوبی بلوکه شده و به بانک مرکزی قطر منتقل می‌شوند، که گفته می‌شود ایران از آن برای اهداف بشردوستانه استفاده می‌کند، مخالفت نخواهند کرد.

فعالان اقتصادی معتقدند دسترسی بانک مرکزی به این منابع می تواند در طولانی شدن دوره ثبات بازار موثر باشد. زیرا در این شرایط بازارساز از این عناصر فشار موجود استفاده می کند. ذخایر ارز خارجی تقاضای داخلی کاهش یافته و در نتیجه با تکیه بر ذخایر خود می تواند از شکل گیری نوسانات قیمتی جلوگیری کند.

آغاز دلار با صحبت های منفی

به همین دلیل امروز نرخ دلار در تهران کاهش یافته است. قیمت دلار در نیمه اول معاملات نقدی امروز سه شنبه 30 شهریورماه با اختلاف منفی 300 تا 400 تومانی راهی بازار شد. به عبارت دیگر، چت منفی به این معنی است قیمت دلار در ابتدای بازار امروز قیمت پایانی روز گذشته 400 تا 500 تومان کاهش داشت.

به گفته بازرگانان قیمت دلار امروز خط مقاومت 49 هزار و 700 تومان را از دست داد و تا خط حمایت 49 هزار و 380 تومان پایین آمد. البته ظهر امروز هر برگه ارز آمریکا در تهران 49 هزار و 430 تومان فروخته شد.

از سوی دیگر در هرات نیز معامله گران ارز امروز شاهد نوسان نزولی نرخ دلار بودند. قیمت دلار در بازار مذکور امروز با 200 تومان کاهش نسبت به روز گذشته با 49 هزار و 300 تومان شروع به کار کرد و ظهر 49 هزار و 430 تومان شد. این قیمت نسبت به دوشنبه شب 70 تومان کاهش را نشان می دهد.

همزمان با دلار، بازار درهم نیز امروز کاهش یافت. همانطور که بازرگانان گفتند قیمت به درهم در ابتدای ساخت امروز تقریباً 70 تومان افت داشت و بین 13 هزار و 630 تومان تا 13 هزار و 650 تومان فروخته می شد.

البته امروز قیمت طلا و ارزها نیز مسیر کاهش را طی کردند. قیمت یک اونس طلا. که دیروز به 1930 دلار رسیده بود، امروز به 1918 دلار کاهش یافته است.

هر گرم در بازار داخلی ایران طلای 18 عیار با 2 میلیون و 330 هزار و 600 تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته نزدیک به 11 هزار تومان کاهش نشان می دهد.

قیمت سکه امامی همچنین امروز از مرز 28 میلیون تومان فاصله گرفت و با کاهشی نزدیک به 100 هزار تومانی به 27 میلیون و 850 هزار تومان رسید.

قیمت طلای مذاب که دیروز روی 10 میلیون و 132 هزار تومان بسته شده بود تا سطح 10 میلیون و 90 هزار تومان کاهش یافته است.