به گزارش اخبار اقتصادی، معامله گران می گویند در تعطیلات اخبار منفی به بازار آمد و انتظار می رفت شروع معاملات بعد از تعطیلات هیجان انگیز باشد و قیمت دلار هرات به 50 هزار تومان بگذرد اما این اتفاق نیفتاد. در ایام تعطیلات، اظهارات سه کشور اروپایی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی بود و به گفته بازاریان، ایران به شدت واکنش نشان داد و مجوز 8 بازرس نمایندگی آلمان و فرانسه در ایران را لغو کرد.

البته پیش از واکنش ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم های موشکی ایران در ماه اکتبر لغو نخواهد شد که برای بازار مهم است. با این خبر قیمت دلار عملیات روز یکشنبه به دلیل تبادل زندانیان و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران کند شد.

تاثیر نیویورک بر بازار ارز

در ادامه روز یکشنبه خبر سفر رئیسی به نیویورک مورد توجه معامله گران قرار گرفت. این سفر در شرایطی برای بازار مهم است که گفته می شود علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران با ابراهیم رئیسی در نشست سازمان ملل خواهد بود.

قیمت دلار هرات از 49 هزار و 600 تومان آغاز شد و بین 49 هزار و 500 تا 49 هزار و 700 تومان در نوسان بود. بازار ارز هرات پشت خط 49500 تومان ضرر کرد. قیمت تتر امروز به 50 هزار تومان کاهش یافت و 50 هزار و 100 تومان معامله شد. در سمت رسمی بازار، قیمت دلار تقریبا ثابت ماند قیمت یورو با کاهش ۲۶۴ تومانی به قعر ۴۴ هزار تومان رسید.

رهبری هرات و سلیمانیه

بازارهایی که هرات و سلیمانیه پیشتاز بودند و زودتر شروع به کاهش کردند، دلار تهران تا ظهر یکشنبه روی 49 هزار و 700 تومان قفل شد و در معاملات بعدازظهر کاهش یافت.

طی هفته گذشته خبرگزاری های نزدیک به دولت یعنی ایرنا دور و ایسنا انواع و اقسام تیترهای سقوط بازار را در این هفته منتشر کرد و آخرین مطلبی در این باره از روزنامه ایران روز یکشنبه با این تیتر بود; ورق های دلار نزدیک می شوند. یکی از روزنامه ها تیتر یک هفته وحشتناک در بازار ارز بود و دیگری تیتر یک افت بی سابقه بود قیمت ارز این هفته.

گروهی از تحلیلگران معتقدند زمانی که آزادسازی منابع ایران تکمیل شود، قیمت دلار کاهش جدیدی را تجربه خواهد کرد. اولین خبر مبادله اسرا در سال 1402 قیمت دلار هرات را به 48300 تومان کاهش داد سپس خبر آزادی آنها به 49000 کاهش یافت.

معامله گران فکر می کردند که قیمت دلار در معاملات روز دوشنبه اصلاحی خواهد بود. البته نظر قدیمی ها این بود که تثبیت قیمت دلار بسیار مهمتر از کاهش آن است.

گروهی از تجار با یادآوری سفر رئیسی در سال گذشته و سخنرانی وی در سازمان ملل و افزایش قیمت دلار، معتقدند پس از این سفر قیمت ها افزایش خواهد یافت. قیمت دلار سال گذشته ده روز پس از سفر رئیس جمهور 1500 تومان افزایش یافت.

تحلیلگران فنی معتقدند قیمت 27 میلیون و 700 هزار تومانی پشتوانه مهمی برای ارز است و در صورت ضرر بازار از فشار فروش، بر شدت افت آن افزوده می شود. از سوی دیگر 28 میلیون و 200 هزار تومان مقاومت میانی و 28 میلیون و 400 هزار تومان مقاومت ماهانه است.

نقطه بازار خبر ایبنا رسانه نزدیک به بانک مرکزی بود. این رسانه خبری با این تیتر منتشر کرده است؛ آغاز هفته سقوط دلار با خبر آزادسازی منابع ارزی.

اصل خبر به بخشی از خبر برمی گردد که از بازار ارز هرات صحبت می کرد و از قیمت دلار هرات به عنوان عامل پیش بینی و تاثیرگذاری بر بازار تهران یاد می کرد. تاجران می گفتند که در گذشته نرخ های تهران و هرات جعلی بود و نرخ تلگرام، حالا که پول آزاد شده و قیمت کاهش یافته، تبدیل به یک نرخ پیش بینی می شود.