• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

حجم 200 عملیات بازار آزاد همتی از ابتدای سال 1403 تاکنون

  • کد خبر : 38924
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
حجم 200 عملیات بازار آزاد همتی از ابتدای سال 1403 تاکنون

اکوایران: آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که از ابتدای سال تاکنون دامنه عملیات بازار آزاد در حدود 200 همات تثبیت شده است. این در حالی است که اعتبارات عادی بانک ها در هفته گذشته از حدود 135 به حدود 4 مورد کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، نتایج اجرای سیاست پولی در هفته منتهی به ۲۷ اردیبهشت ماه منتشر شد. بر این اساس مشاهده می شود که تزریق اعتبار بانک مرکزی به بازار آزاد طی هفته گذشته تقریباً 2 همات کاهش یافته است، این در حالی است که حجم معاملات بازار آزاد از 29 اسفندماه تقریباً 200 همت بوده است.

از سوی دیگر، اگرچه با افزایش انبساط پول در بازار آزاد، میزان تقاضای اعتبار سیستماتیک از سوی بانک ها از ابتدای امسال کاهش یافته است، اما در هفته گذشته شاهد افزایش این نوع استقراض بودیم. از حدود 2.7 همات به بیش از 4 همات.

وسعت بازار آزاد در هفته منتهی به 17 اردیبهشت

بازار آزاد یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل یکی از اهداف میانی به نام نرخ سود بین بانکی است. عملیات بازار آزاد بر این اساس طراحی شده است که هر زمان بانک ها به منابع مالی نیاز دارند، می توانند با وثیقه گذاشتن اوراق خود در بانک مرکزی به مدت یک هفته از بانک مرکزی وام بگیرند.

زمانی که بانک مرکزی قصد کنترل نقدینگی را دارد، می‌تواند با فروش موقت اوراق قرضه خود به بانک‌ها و حذف آنها از جریان معاملات، نقدینگی مورد نظر خود را منقبض کند. گفتنی است در حال حاضر نرخ سود بازار آزاد 23 درصد و مدت قرارداد 7 روز تعیین شده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی از سال 1400 تاکنون سیاست های پولی عملیاتی همواره انبساطی بوده و موجب افزایش پایه پولی شده است. داده های مربوط به بازار آزاد در هفته گذشته حاکی از تامین بیش از 203 تلاش اعتباری شبکه بانکی در بازار آزاد است.

مشاهده می شود که در هفته گذشته در مجموع 22 بانک حدود 203 سفارش در بازار آزاد ثبت کرده اند که همگی مورد پذیرش بانک مرکزی قرار گرفته اند. تحقیقات نشان می دهد میزان تزریق به بازار آزاد طی هفته گذشته حدود 2 درصد کمتر از میزان تزریق در هفته منتهی به 10 اردیبهشت است. در مجموع مشاهده می شود که انبساط اعتباری بانک مرکزی در این بازار از 8 اسفند وارد مرحله جدیدی شده است که تقریباً هر هفته حدود 200 همت نقدینگی به بازار تزریق می شود.

بیش از 1 تلاش برای افزایش اعتبار دوره ای شبکه بانکی

اعتبار عادی یکی دیگر از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت نرخ سود بین بانکی است که بانک ها می توانند اعتبار تقریباً نامحدود با نرخ سود بالای 24 درصد دریافت کنند.

مشاهده می شود که از ابتدای سال جاری با افزایش تزریق اعتبار به بازار آزاد، میزان تقاضای اعتبارات منظم بانک ها از حدود 135 همات در هفته های اخیر به حدود 2 همات کاهش یافته است. این در حالی است که در هفته اخیر تاییدیه این کانال تا حدودی افزایش یافته و معادل 4.3 همات به ثبت رسیده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38924

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.